DE BONUSMOEDER

Mieke Piersma 09 juli 2024
“Zonder angst” is het debuut van Inge van Prooijen die bovenop mijn verlanglijstje stond. Helaas heb ik hem nog niet gelezen, maar “De Bonusmoeder” trok mij ook erg aan en heb gekozen om eerst dit boek te lezen. We maken kennis met Nena, een onzekere vrouw die door omstandigheden haar relatie beëindigde met Douwe, haar eerste grote liefde. Tijdens het lezen neem je waar dat er iets gebeurd is, iets ergs. Vooralsnog blijft dit lang geheim en praat Nena daar met niemand over, ook niet met Diederik, haar nieuwe liefde.. Op het moment dat Nena en Diederik gaan samen wonen gebeuren er onverklaarbare dingen waardoor Nena in een kwaad daglicht wordt geplaatst. Is het kwade opzet of zijn het toevalligheden?

Nena vervult haar taak als bonusmoeder voor Benjamin met liefde. Maar de ex van Diederik en de schoonmoeder zijn niet zo blij met haar en dat laten ze ook bij iedere ontmoeting voelen.
Tijdens het lezen voel je de broeierigheid tussen deze drie vrouwen. Als Nena een bos bloemen koopt, leert ze Lou kennen. Een vrouw waar ze direct een klik mee heeft, omdat ze vindt dat ze erg veel opelkaar lijken. Lou speelt ook een grote rol in dit verhaal. In de eerste plaats als vriendin, waar ze ten allen tijde terecht kan en mooi meegenomen dat zij ook een bonusmoeder is. Dan voel je elkaar toch heel goed aan…

Het verhaal is realiteit met levensechte personages, die je steeds beter leert kennen. Ik had vanaf het begin wel meer spanning verwacht, maar dat deed niets aan het verhaal af.
De schrijfwijze is fijn en leest gemakkelijk. Als je verder in het verhaal komt wordt het steeds boeiender en wordt de puzzel compleet. Met een fantastische plottwist die ik niet zag aankomen, is dit een heerlijk boek die veel leesplezier uurtjes geeft. Het debuut ga ik zeker binnenkort lezen…

Meer recensies van Mieke Piersma