Een groot mysterie !

Mieke Piersma 22 oktober 2024
“De vondeling “ van Anita Terpstra is het nieuwste boek van deze auteur. De voorafgaande dertien boeken heb ik ook met plezier gelezen…

*Anita Terpstra (Hallum, Friesland, 1974) is een Nederlandse thrillerauteur en tevens freelance journalist en redacteur.
Ze studeerde journalistiek en kunstgeschiedenis. Terpstra's verhalen zijn gepubliceerd in AvantGarde en Lava en werden bekroond in de Trouw-verhalenwedstrijd.*

Het verhaal bestaat uit drie delen, waarvan het eerste deel de kennismaking van Blanca. Zij wordt dagelijks geinjecteerd met een slaapmiddel door een onbekende vrouw.
Blanca bevindt zich in een vreemde kamer en kan zich niet herinneren hoe ze daar is terecht gekomen. Bovendien weet ze niet wie ze is en laat haar geheugen haar volledig in de steek.
Na een poosje realiseert zij zich dat er iets behoorlijk mis is. Wat wil die vrouw van haar? En waarom wordt ze vast gehouden en mag ze haar bed niet uit?
Het mysterieuze verhaal boeit en houdt je gekluisterd aan het boek. Als Blanca de kans krijgt gaat ze op onderzoek uit.

In het tweede deel maken we kennis met Noora..een jong meisje die een baby vindt in het bos. Ze geeft de baby af aan een vrouw, die haar beloofd om met de baby naar de dokter te gaan en aangifte zou doen bij de politie. Daarna zou ze de baby weer terug brengen naar het huis van Noora, wat niet is gebeurd. Wie is die vrouw en wie heeft de baby ter vondeling gelegd? Het verhaal wordt steeds raadselachtiger..
Wat heeft Blanca met Noora te maken? Tijdens het lezen is het heerlijk mee te puzzelen hoe alles inelkaar steekt. De schrijfstijl van Anita is vlot en gemakkelijk te lezen. Ook leest het zeer prettig dat de hoofdstukken kort zijn.
In het derde deel wordt het beetje bij beetje duidelijker hoe de vork in de steel zit.

“Plots komen de werelden van Blanca en Noora samen en moet de kleine, gesloten gemeenschap op het eiland haar geheim prijsgeven.”

De personages komen goed uit de verf en mijn sympathie ging vooral uit naar Noora. Niemand gelooft haar verhaal over de gevonden baby en ze wordt er zelfs mee gepest. Noora heeft het zwaar en heeft weinig steun van haar beide broers.
Ik vond het een goed boek. De spanning is gedoseerd aanwezig,maar had wat mij betreft nog wat spannender gemogen w Al met al een fijne thriller om te lezen! 3,5*

Meer recensies van Mieke Piersma