Een groot mysterie !

Mieke Piersma 21 oktober 2024
Met een prachtige cover waar op de tekst staat: “Ze zeggen dat haar broer is omgekomen bij een brand. Maar Ira heeft dat nooit geloofd…..” ben ik met nieuwsgierigheid dit boek gaan lezen. Het thema geloofsgemeenschappen en sektes heeft mij altijd aangetrokken. Het hoe en waarom mensen zich aansluiten bij een gemeenschap waarbij ze hun eigen identiteit verliezen. Ook heeft deze auteur Machteld van Zalingen na een gedegen onderzoek er een boeiend en interessant boek van gemaakt, die ik met veel interesse heb gelezen.

In dit verhaal vloeien fictie en realiteit in elkaar over, zo heb ik het ervaren. Het verhaal wordt verteld vanuit Ira, de hoofdpersoon..Je leeft met haar mee in de benarde situaties..
Wat een sterke vrouw, die de onderste steen wil boven halen om de waarheid te ontdekken wat er met haar broer is gebeurd met gevaar voor eigen leven.
De spanning is volop aanwezig van begin tot het eind en dat maakte dat ik het boek in één adem heb uitgelezen.

De gehersenspoelde mensen die deze sekte aanhangen zijn voor de rest van hun leven getraumatiseerd, ook als ze in staat zijn om te vluchten.
Het psychologische effect is enorm van de onderdrukking van hun “leiders”
Dit boek zal ik niet snel weer vergeten, want het heeft een enorme indruk gemaakt. Realistisch geschreven met veel gevoel ! Ik vond het een top boek!
Natuurlijk een aanrader!

Meer recensies van Mieke Piersma