Het geheim van de ondergang van de Deo Volente !!

Mieke Piersma 10 juli 2024
Het verhaal verteld over Simone, die voor het overlijden van haar moeder hoorde wie haar vader is. Simone is zonder vader grootgebracht en heeft altijd gedacht dat ze door een spermadonor verwekt was. Ze ontdekt dat haar vader een passagier was op het vrachtschip Deo Volente en dat dit schip is vergaan tijdens een storm. Er waren geen overlevenden gevonden.
Het boek heeft twee verhaallijnen. Aan de ene kant het jaar 1987 waar het beetje bij beetje duidelijk wordt hoe het kon gebeuren dat het schip gezonken is en aan de andere kant het heden van 2001, dat Simone als journalist wil uitzoeken wat er gebeurd is en bovenal meer achtergrond gegevens van haar vader wil weten. Waarom heeft hij nooit naar haar omgekeken ?

Het zoeken naar haar vader heeft voor Simone verstrekkende gevolgen. Er wordt bij haar ingebroken en even later kreeg ze een steen door haar raam met een begeleidend briefje dat ze moet stoppen.
Ze loopt tegen een muur van onbegrip aan, niemand zit te wachten op haar vragen. Zelfs de nabestaanden niet…Ze voelt de vijandigheid en als een doorgewinterde journaliste bijt ze zich erin vast en wil de onderste steen boven hebben. Opgeven is geen optie voor haar..Dan ontmoet ze Xabier, een barman uit Bilbao en dan blijkt dat haar vader daar ook weg komt. Samen reizen ze af naar Bilbao om het raadsel rond haar vader daar te kunnen oplossen. De spanning wordt heel langzaam opgevoerd ( wat mij betreft te langzaam )

Ik had al kennis gemaakt met Ingrid Oonincx haar vorige boeken en het mooie is dat ze altijd een bijzonder onderwerp heeft. Haar schrijfstijl is prettig !
Wat een goede ontknoping heeft dit verhaal. Het lijkt er op dat er een vervolg op komt vanwege het open einde? We zullen zien. Een aanrader is deze prima thriller..

Meer recensies van Mieke Piersma