Een verknipt verhaal !!

Mieke Piersma 12 september 2024
“Verknipt” van Eveline Karman is een heel bijzonder verhaal. De eerste paar hoofdstukken kwam ik moeilijk door, ik verwachtte niet dat koekjes bakken een grote rol speelt voor Emma.
Op dat moment heb je niet in de gaten dat je een thriller leest, maar gaandeweg veranderd dat. De hoofdrolspeelster is Emma, die de dood van haar broer Arvid na 4 jaar nog niet heeft verwerkt..
De politie en de medici hebben vastgesteld dat Arvid overleden is aan zelfdoding, maar Emma heeft haar twijfels en zeker na het gesprek met Joris, een vriend van Arvid.
Door al het verdriet is Emma aan de drank geraakt. Ze heeft nu haar leven op orde en wil een feest geven als ze vijfhonderd dagen clean is. Door haar standvastigheid gaat ze het redden, daar gelooft ze stellig in.

Dan wordt haar leven opnieuw over hoop gehaald als ze in de schuur, de plek waar haar broer is overleden, een ketting en een briefje vindt. Ze wil koste wat het kost gaan uitzoeken wat dit betekent.
Er worden cadeautjes bij de deur afgeleverd van een anoniem persoon, waardoor Emma zeer gestressed raakt. Op het moment als zij zich stort in het verleden van haar broer, krijgt ze van alle kanten tegenwerking.
Van haar therapeut, maar ook van haar vader. Waar staat vader precies in dit verhaal? Heeft hij er iets mee te maken?
Het verdriet en soms boosheid van Emma is zo goed te begrijpen, ook omdat het zo goed verwoord is door de schrijfster. Je voelt de emotie van Emma, maar ook van haar ouders en haar zus.

De geheimen in dit verhaal worden stap voor stap onthuld en op het eind vallen de puzzelstukjes op hun plek. De ontknoping is zeer spannend… Eveline Karman heeft dit naar een verrassend einde gebracht.
Ik vond het een heerlijk boek, wat prettig leest door de mooie schrijfstijl. Ik ga zeker haar andere boek ook lezen. Dit boek is een absolute aanrader !

Meer recensies van Mieke Piersma