Fantastisch goed boek...aanrader !!

Mieke Piersma 16 juli 2024
Ida heeft in haar jeugd in een opvanghuis gezeten voor ongehuwde moeders. Een reden mee waarom mij dit boek zo aan trok, omdat ik daar zelf ook mijn ervaringen mee heb.In die tijd was het zo dat je werd weggestuurd om de familie niet te schande te maken. De meeste jonge meisjes kwamen zonder hun baby weer thuis en moesten het leven weer oppakken alsof er niks gebeurd was. Alles werd doodgezwegen, zo ook bij Ida. Geen aandacht voor het verdriet, eigenlijk onmenselijk als je weet en leest welke drama’s zich hebben afgespeeld in de jaren zestig. Als geen ander voel ik de pijn van Ida….

Als Astrid gaat scheiden, gaat ze weer bij moeder Ida wonen. Ida is aan het dementeren en wordt uiteindelijk opgenomen in een verzorgingshuis.
Het verhaal switchst van het heden naar het verleden en beide tijdslijnen zijn heel indrukwekkend. Er zijn voor Astrid veel onbeantwoorde vragen en geleidelijk aan komen daar de antwoorden op. Een drama speelt zich af als er een dokter bij haar komt. Zonder pardon steekt de oude Ida hem neer. Wat zou haar beweegredenen zijn? Vraag je je af…En dan is er nog een belangrijk persoon in dit verhaal: Marie. Een vriendin in goede en slechte tijden. Marie kent de hele levensloop van Ida, maar ook zij houdt liever haar mondje dicht uit bescherming voor Ida..

Een fantastisch goed boek die je terug brengt in de tijd. Ik herkende alles en dat maakte het boek heel interressant!
Wat mij betreft een dikke aanrader!

Meer recensies van Mieke Piersma