Vanaf de spannende proloog kun je niet anders dan doorlezen

Mieke Schepens 20 juli 2024
Deze recensie werd eerder gepubliceerd op mijn blog GraagGelezen.

Åland wraak speelt zich af op de Finse Åland-eilanden, een fantastische eilandengroep met veel historie, schilderachtige vissersdorpjes en lage kliffen.
Voor in het boek staat een kaart afgebeeld, zodat je een beetje een kijk krijgt op de locatie.

Vanaf de spannende proloog kun je niet anders dan doorlezen.
Wat gebeurt hier?
Na de heftige stormnacht van de mislukte Russische invasie die in het begin van 2019 plaatsvond, leek de rust te zijn weergekeerd.

In het eerste deel van Åland wraak met als titel ‘Gebeurtenissen’ wordt Mikhail Kuznetsov, officier bij de Russische veiligheidsdienst FSB, aan de lezers voorgesteld. Door het mislukken van operatie Duisternis waar hij de leiding over had werd hij gedegradeerd en hij raakte alles kwijt wat hem lief was. Sinds de jaren tachtig had hij de overname voorbereid.
Hij vraagt zich af wie de Nederlandse politieman was de betrokken was bij de beëindiging van ‘Project Duisternis’.
Samen met zijn nicht Elena en een Litouwse tweeling, de meisjes Grazyna en Gintare wil hij wraak nemen.

“Net een beetje mis, zodat ze afgeleid is en van haar plaats moet komen om de sleutels op te rapen. Met zijn rechtervoet krast hij ondertussen snel iets in het gruis van de oprit. Twee letters…
...Hij hoort een gedempt schot, voelt dat hij achteruit wordt geworpen en ziet tot zijn verbazing een rode druppeltjesfontein uit zijn linkerschouder komen. Door de inslag valt hij achterover en komt op zijn rug op de oprit terecht. Er klinkt nog een schot en dan wordt alles zwart.”

Na een aantal plofkraken en een overval op een geldtransport wordt de hulp ingeroepen van politie-inspecteur Eeva Loitonen en haar kleine rechercheteam dat bestaat uit Ture Malmholm, Karin Sjölund en Kjell Svenblad.
Wanneer blijkt dat personen die te maken hebben gehad met het beëindigen van de Russische operatie stuk voor stuk verdwijnen, besluit Eeva om haar Nederlandse collega, hoofdinspecteur Jacob Noordland te waarschuwen.

“Jacob voelt de opwinding in de kleine kamer stijgen. Karin zit nu wiebelend op een stoel, Pernilla helpt Kjell om door een aantal bestanden te scrollen en zelfs Ture zit rechtop.
‘Ik heb haar’, meldt Kjell. ‘Wacht even. Ik zet het op het scherm.’
Jacob draait zich om en er verschijnt een foto die hij een halfjaar geleden ook heeft gezien. Eén van de groep van acht mensen, de kring, die geprobeerd hadden om op Åland letterlijk het licht uit te doen op het moment dat een Russisch marine-eskader klaarstond om met veel manschappen en materiaal een landing op Åland uit te voeren.”

Door de korte hoofdstukken, die steeds voorzien zijn van een datum, een plaats waar het zich op dat moment afspeelt en de naam van degene uit wiens perspectief het verhaal wordt verteld, vlieg je door het boek heen.
De personages zijn goed uitgewerkt en geloofwaardig, het zijn allemaal mensen met hun eigen (on)hebbelijkheden waardoor het niet verzonnen overkomt. Met name Eeva en Jacob lijken levende mensen; de een heeft een drankprobleem terwijl de ander een probleem aan zijn prostaat heeft. Het zouden kennissen van je kunnen zijn.

De spanning neemt meer toe naarmate we verder in het verhaal zijn. Dit wordt afgesloten met een prachtig einde: ‘Lekker puh!’.
Ik heb genoten van ‘Åland wraak’ en was weer even terug in deze Finse regio.

Meer recensies van Mieke Schepens