Deze thriller is behalve een spannende pageturner ook een sociaal bewuste thriller. Een aanrader!

Mieke Schepens 17 augustus 2024
Deze recensie werd eerder gepubliceerd op mijn blog HIER

Met 'Alle zondaars zullen bloeden' levert de auteur een nieuwe, bloedstollende thriller af die naadloos aansluit bij zijn eerdere succesvolle werken. Net als in 'Een laatste uitweg' en 'Vlijmscherpe tranen' wordt de lezer meegezogen in een meedogenloze wereld vol intriges, geweld en complexe personages. Cosby's scherpe pen en oog voor detail creëren een atmosfeer die zowel beklemmend als meeslepend is. Een echte ‘southern noir’...

De hoofdpersoon Titus Crown is de eerste zwarte sheriff van Charon County. Hij heeft jaren ervaring als FBI-agent en weet dat er ook in Charon geheimen zijn die niet aan de oppervlakte komen. Wanneer een jaar na de aanstelling van Titus een leraar vermoord wordt en de dader ter plaatse doodgeschoten wordt door de hulpsheriffs, weet Titus Crown dat een beerput geopend is…

“De foto’s waren obsceen, maar de video’s waren gruwelijk. Het voelde voor Titus alsof er delen van hem bezoedeld werden die nooit meer gezuiverd konden worden. Hij raakte besmet met een ziekte waar hij nooit meer van zou genezen.”

In dit derde deel in Nederlandse vertaling wordt de lezer meegenomen naar een kleine gemeenschap waar niets is wat het lijkt. Cosby's vlotte schrijfstijl en goed uitgewerkte personages maken van dit boek een onmisbare aanvulling op je boekenplank.

'Alle zondaars zullen bloeden' is meer dan alleen een spannende thriller. Cosby gebruikt zijn verhaal om complexe thema's als racisme, geweld en sociale ongelijkheid aan de kaak te stellen. Tegelijkertijd weet hij de lezer te entertainen met een meesterlijk opgebouwd plot en onverwachte wendingen. Cosby weet de spanning op te bouwen en de lezer bij de les te houden. De personages zijn goed uitgewerkt en de dialogen zijn zonder meer geloofwaardig. Je proeft een spanning die door het hele verhaal voelbaar is.

“Hij wist dat hij genadeloos was, dat hij haar nog net niet bedreigde, maar het had effect: er kwamen scheurtjes in de muur die Dayane had opgetrokken. Hij merkte het aan haar snelle, oppervlakkige ademhaling en de manier waarop ze haar onderlip verslond. Hij moest de druk opvoeren. Want hij had niet overdreven. Haar leven stond op het spel. Als ze vandaag niet vertelde wat ze wilden weten, zou hij haar binnenkort op de tafel van de lijkschouwer zien liggen.”

Net als in zijn vorige boeken schetst Cosby een levendig beeld van het zuidelijke deel van de Verenigde Staten, waar verleden en heden onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Dit boek is behalve een spannende pageturner ook een sociaal bewuste thriller.

Ik heb ‘Alle zondaars zullen bloeden’ heel graag gelezen en kijk uit naar een volgende ‘southern noir’ thriller van deze kanjer.

Meer recensies van Mieke Schepens