Een fascinerende blik achter de schermen van de moderne directiekamer

Mieke Schepens 24 juli 2024
Deze recensie werd eerder gepubliceerd op mijn blog GraagGelezen.

In 'De Boardroom Trilogie' neemt René van Rooij ons mee op een spannende reis door de wereld van de high finance. De roman volgt de lotgevallen van een Nederlandse multinational die ten prooi valt aan een Amerikaanse overname. We worden getuige van de bittere machtsstrijd die zich ontvouwt tussen de verschillende stakeholders, gedreven door hebzucht, ambitie en het verlangen naar controle.

“De Chairman kijkt Eva aan. Zij begrijpt het signaal en denkt: van bedfellow naar bellgirl is een kleine stap. Ze zet haar bril, die ze naast haar Board pack had neergelegd, op en gaat naar de belendde kamer. Emiel Aandeweg zit voor zijn laptop. Allen en de overige RvB leden zijn ook aangeschoven, de laptop in de aanslag. Hun houding is die van schooljongens die uit de klas zijn gestuurd.”

‘De Boardroom Trilogie’ bestaat uit drie delen, t.w.:
‘De benoeming’, ‘De handshake’ en ‘De overname’.

Van Rooij schetst een meeslepend en geloofwaardig beeld van de innerlijke werking van een groot bedrijf. Hij beschrijft de complexe processen van besluitvorming, de politieke spelletjes die gespeeld worden en de soms meedogenloze manier waarop met mensen wordt omgegaan. De karakters in de roman zijn goed uitgewerkt en voelen realistisch aan. We leren hun dromen, angsten en motivaties kennen, waardoor het mensen van vlees en bloed worden.
Achter in het boek is een overzicht van de personages op alfabet gepubliceerd, alsmede een een overzicht van gebruikte afkortingen en begrippen met hun betekenis.

‘De Boardroom Trilogie’ is meer dan een verhaal over hoogmoed, achterdocht, ambitie en seks in de directiekamer. Het is ook een scherpe kritiek op de moderne kapitalistische samenleving. Van Rooij laat zien hoe de drang naar winst ten koste kan gaan van menselijke waarden en hoe macht corrumperend kan werken. De roman zet ons aan het denken over de rol van grote bedrijven in de samenleving en de verantwoordelijkheden van degenen die ze leiden.

“Het slijk der aarde. De pegels. Daar draait voor de meeste mensen alles om in het leven. Je weet dat rechtersbenoemingen in de States hartstikke politiek zijn. Beauchamp is een verstokte Republikein. Hij is bere ambitieus. Het zou me niet verbazen als hij op de eerst volgende republikeinse vacature in het Supreme Court mikt. Maar dat kost geld. Hier wordt het echt interessant. De hearing over onze zaak begon op donderdag drie februari. Op dinsdag één februari is een donatie van tien miljoen dollar in de verkiezingskas van de Republikeinen gestort. Van een anonieme donor.”

Achter in het boek lees je een persoonlijke noot van de auteur bij ‘De benoeming’, ‘De handshake’, ‘De overname’ en ‘De Boardroom Trilogie’.
Het overzicht op alfabet van de personages en hun rol in het boek is fijn om even terug te kunnen kijken; er komen er een heleboel voorbij tijdens het lezen.
Ook de lijst met afkortingen en (Neder)Engelse begrippen is een handvat om niet te negeren.

‘De Boardroom Trilogie’ is een boeiende en leerzame trilogie die je aan het denken zet over het bedrijfsleven, machtsspelletjes en de keerzijde van de droom van succes. Neem voldoende tijd om ten volle te kunnen genieten van het aanbod. Dit boek lees je niet even tussendoor. De auteur heeft een enorm werk afgeleverd.

Ik heb ‘De Boardroom Trilogie’ graag gelezen en vond inderdaad een aantal gelijkenissen met personen uit mijn vroegere werkkringen.

Meer recensies van Mieke Schepens