Meer dan 5,8 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Lezersrecensie

4½ van 5* Een meesterlijke, meeslepende en spannende roman!

Mieke Schepens 21 september 2024
Deze recensie werd eerder gepubliceerd op mijn blog GraagGelezen.

In 'De Eindvrouw' neemt Henriëtte Hemmink ons mee op een emotionele rollercoaster. Nora, een ogenschijnlijk gelukkig getrouwde vrouw, ontvangt een mysterieuze brief die haar hele wereld op zijn kop zet. Ze is verpleegkundige, moeder van twee kinderen en getrouwd met Menno.
De mysterieuze figuur van 'Deen' en de onthullingen over haar verleden zorgen voor een verhaal vol spanning en verrassingen.

Hemmink weet de lezer vanaf de eerste pagina te grijpen met haar vlotte schrijfstijl en goed uitgewerkte personages. Juist op het moment dat Nora zich onzeker voelt in haar relatie met Menno is het eerste contact met Deen. De auteur weet de juiste balans te vinden tussen spanning en diepgang, waardoor je als lezer volledig wordt meegesleept in het verhaal. Tijdens het lezen wordt al snel duidelijk hoe de titel tot stand kwam.

Het thema van identiteit en de zoektocht naar jezelf speelt een belangrijke rol in dit boek. Nora's ontdekking van haar eigen geschiedenis en de invloed daarvan op haar huidige leven maken deze roman tot een intrigerende psychologische roman. Menno houdt iets voor haar verborgen. Ook haar vader heeft de nodige geheimen waar ze helemaal niets van wisten…

Een tekst van de Engelse Samuel Taylor Coleridge, een dichter uit de achttiende eeuw is hier belangrijk. Nora heeft issues met slapen en wakker zijn.

“What if you slept? An what if, in your sleep, you dreamed? And what if, in your dream, you went to heaven and there plucked a strange and beautiful flower? And what if, when you awoke, you had the flower in hour hand? Ah, what then?”

Nora's innerlijke conflicten en zoektocht naar de waarheid zijn herkenbaar en ontroerend.

“Voor het eerst stelde Nora zichzelf de vraag of ze voor altijd wilde blijven wie ze nu was. En, hoe het zou zijn als ze deed wat ze werkelijk wilde. Hoe zou het voelen als ze ervan uitging dat de wereld voor haar open lag? Zou ze de moed hebben andere keuzes te maken die ze tot nu toe had gedaan?”

Herinneringsfragmenten van Deen en van Nora wisselen elkaar af en zijn een mooie aanvulling op het geheel. Nora voelt respect van Deen voor zichzelf in zijn berichten aan haar.

Het einde van het boek is zowel verrassend als ontroerend. Hoewel sommige plotwendingen misschien voorspelbaar zijn, weet Hemmink de lezer toch te verrassen met een onverwachte ontknoping.
De reis van de heirwegen in Friesland naar Lykke in Zweden in het verhaal is indrukwekkend.

“Opeens bekroop haar een onbehaaglijk gevoel. Alsof iemand haar gadesloeg. Ze sloot alle gordijnen en zorgde ervoor dat er nergens een kier was waardoor iemand naar binnen kon kijken. Met het buitensluiten van de duisternis buiten verdween het gevoel van onbehagen niet. Nora zette de radio aan en luisterde naar een bekende Zweedse muziekzender, terwijl ze de meegebrachte etenswaar opruimde.”

Al met al is 'De Eindvrouw' een meeslepend verhaal over liefde, verlies, en de kracht van het verleden. Het is een boek dat je aan het denken zet over je eigen keuzes en de invloed die anderen op ons leven hebben. Een aanrader voor iedereen die houdt van een goed geschreven roman met een vleugje mysterie.

Ik heb ‘De Eindvrouw’ graag gelezen.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Mieke Schepens

Gesponsord

'Uniek aan Wondermond is de keuze van Goemans om een verwende, kortzichtige, mannelijke tiener als hoofdpersonage te nemen in een verhaal dat zo duidelijk stoelt op vrouwenstemmen en verborgen vrouwenleed.'

'Vanhauwaert weet een unieke literaire ervaring te creëren. De inhoud en vorm zijn zo met elkaar versmeed dat ze niet los van elkaar gezien kunnen worden,' zegt de vakjury over het debuut.