Een verhaal over de kunst van het schilderen en de kunst van het leven; over het leven en de dood en alles wat daartussen ligt.

Mieke Schepens 14 augustus 2024
Deze recensie werd eerder gepubliceerd op mijn blog GraagGelezen.

Jochem Bosselaar, bekend van zijn werk als kunstenaar en leerkracht, bewijst met zijn debuutroman 'De Inspirator' dat hij ook als schrijver een indrukwekkend talent heeft. Het verhaal, dat zich afspeelt in de kunstwereld en in een ziekenhuis, is een ontroerende en tegelijkertijd realistische vertelling over leven, dood, creativiteit en de zoektocht naar de betekenis van alles.

De combinatie van de kunstwereld en een ziekenhuismilieu is verrassend en zorgt voor een unieke sfeer. Bosselaar weet deze twee werelden op een geloofwaardige manier samen te brengen.
De personages zijn complex en gelaagd. Ze voelen levensecht aan en je leeft mee met hun ups en downs. De relatie tussen Guus Erkelens en de oude sterrenkundige Philip Birk is bijzonder mooi uitgewerkt. Begin jaren ’90 delen ze een kamer in het Amsterdamse OLVG ziekenhuis.

“Ik geloof dat ik toen een soort nervous break-down kreeg. Ik kreeg eerst de slappe lach… dat dit me overkwam… tegelijk voelde ik me verdrietig om de dood van Birk, opgelucht dat ikzelf niet uitgezaaide kanker had en dan nog de kakelverse verliefdheid op Christel die me elke seconde van de dag bezighield. Alles bij elkaar was het te veel. Ik had nog een open fles wodka staan en ben rechtstreeks uit die fles gaan drinken. Ik heb keiharde de Red Hot Chilipeppers opgezet en terwijl ik naar Birks schilderijen keek heb ik gelachen, gehuild, gedanst, gestampt, geschreeuwd.”

Ook de latere relatie tussen Guus en de dochter van Philip is een bijzondere gebeurtenis.
De beschrijvingen van de kunstwerken en het schilderproces zijn bijzonder sfeervol en geven een goed beeld van de wereld van een kunstenaar.
Bosselaar weet zelfs in een verhaal over ziekte en sterven humor te vinden.
Waar komt onze inspiratie vandaan?

“Alle schilderijen heb ik gesigneerd en namen gegeven. Hierbij heb ik veel gedacht aan de gesprekken die ik had met Birk. Zijn gedichten gingen over tijd en ruimte. Misschien is dit wel het meest creatieve proces dat ik nog doormaak: ik kijk naar een schilderij, denk aan Birk en het woord dat in me opkomt, wordt de titel.”

'De Inspirator' is een indrukwekkend debuut van Jochem Bosselaar. Het is een boek dat je aan het denken zet over het leven, de dood en de waarde van kunst. ‘Kun je ongestraft doen wat je wilt?’, is een vraag die beantwoord wil worden. De combinatie van beschouwing en ontroering maakt het tot een aangrijpend leesavontuur; een verhaal dat onder je huid gaat zitten.

Ik heb ‘De Inspirator’ graag gelezen.

Meer recensies van Mieke Schepens