Een zonnige verkenning van vriendschap en gevoelens

Mieke Schepens 19 oktober 2024
Deze recensie werd eerder gepubliceerd op mijn blog GraagGelezen.

Jeroen Hoogerwerf neemt ons met 'De zomer van Joris en zijn vrienden' mee naar een heerlijk ontspannen zomer.
Het boek is een feest voor de zintuigen. De illustraties van Géwout Esselink zijn kleurrijk en levendig, en roepen direct een gevoel van zomer op. De eenvoudige, maar pakkende tekst maakt het verhaal toegankelijk voor jonge lezers.

“ ‘Zeg Joris,’ begint Daan, een beetje serieus. ‘Ben jij verliefd op Aissa en ga je met haar trouwen?’
‘Ach, dat weet ik niet Daan. Aissa en ik zijn gewoon twee hele goede vrienden,’ zegt Joris. ‘Net als wij toch?’
‘Ja, maar ik vind het zo fijn met jou te zijn en samen dingen te doen,’mijmert Daan. ‘Ik wil dat het altijd zo blijft.’
‘Tja,’ zegt Joris, ‘later kunnen we toch met ons allen gaan samenwonen. Wij met Aissa en Ahmet. In een huisje hier in de tuin bij mama Roos en mama Petra. Dan kunnen zij lekker koken voor ons.’
Daar moet Daan om lachen. De jongens kijken naar de volle maan en vallen al snel in slaap.”

‘De zomer van Joris en zijn vrienden’ is meer dan alleen een zomerverhaal.
Wat 'De zomer van Joris en zijn vrienden' bijzonder maakt, is de manier waarop de auteur omgaat met gevoelige onderwerpen. Op een subtiele en respectvolle manier worden vragen over vriendschap, verliefdheid, seksualiteit en identiteit aan de orde gesteld.
Daan, een van Joris' vrienden worstelt met zijn gevoelens voor Joris. Dit biedt een mooie opening om met kinderen over verschillende vormen van liefde en relaties te praten.

Het boek is een aanrader voor alle kinderen die niet stil willen zitten en meer willen weten over zichzelf en de wereld om hen heen. Maar ook volwassenen zullen genieten van dit hartverwarmende verhaal.
'De zomer van Joris en zijn vrienden' is een prachtig voorbeeld van hoe je op een positieve manier over belangrijke thema's zoals relaties en seksuele ontwikkeling kunt praten met kinderen.

Dit is het vierde deel in de reeks. Eerder verschenen: Joris is zijn navel kwijt (lente), Aissa wil trouwen (herfst) en Joris trekt een jurk aan (winter).

Meer recensies van Mieke Schepens