Een heerlijke ontmoeting tussen het hedendaagse Japan en het hofleven van Shōnagon in het verleden

Mieke Schepens 08 oktober 2024
Deze recensie werd eerder gepubliceerd op mijn blog GraagGelezen.

Mia Kankimäki's 'Dingen die je hart sneller doen kloppen' is meer dan alleen een reisverslag. Het is een intieme zoektocht, een dialoog tussen de schrijfster en de beroemde Japanse hofdame Sei Shōnagon.
Kankimäki gebruikte Shōnagon's 'Het hoofdkussenboek' als leidraad voor haar eigen reis door Japan.

Wat 'Dingen die je hart sneller doen kloppen' zo bijzonder maakt is een unieke combinatie.
Het boek verweeft persoonlijke reflecties, historische context en reisbeschrijvingen op een bijzondere manier. Kankimäki creëert een levendig beeld van zowel het hedendaagse Japan als het hofleven van Shōnagon.
Het is bovendien een ode aan de vrouwelijke kracht en aan de kunst van het observeren en beschrijven. Zowel Kankimäki als Shōnagon zijn sterke, onafhankelijke vrouwen.

'Dingen die je hart sneller doen kloppen' is een prachtig boek dat je meeneemt op een reis door tijd en ruimte. Het is een boek om van te genieten, om over na te denken en om je door te laten inspireren.
Sommige dingen kwamen me heel bekend voor, zoals het opstellen van lijstjes.

“Ik vraag me af waardoor je al die lijsten bent gaan opstellen. Je zult moeten toegeven dat een paar ervan echt vreemd zijn. Hoe komt een mens ertoe om alle bomen en bergen die hij kent op een lijst te zetten en zijn mening daarover te geven? Is de reden van dichterlijke en educatieve aard, of was je misschien een betweter? Wilde jij, die alles weet, vertellen waar het in de wereld om draait? Had je er misschien de pest over in dat het voor een vrouw ongepast was om te veel kennis te vergaren en somde je daarom alles op wat je kende? Of waren die waarnemingen gewoon je hobby?
Sei, het zal nog lang duren voordat ik je ongelooflijk geniale woordspelingen en de betekeniswerelden in je lijsten zal doorgronden.”

Kankimäki's enthousiasme voor Japan en haar bewondering voor Shōnagon werken aanstekelijk. Het boek is een verrassende ontdekking voor zowel liefhebbers van Japanse cultuur, geschiedenis en literatuur, als lezers die geïnteresseerd zijn in persoonlijke groei en zelfontdekking.
Het boek is een inspirerende verkenning van de eigen identiteit en van de manier waarop we de wereld om ons heen ervaren.
Kankimäki's beschrijvingen van Japan zullen je reislust zeker aanwakkeren.
De schrijfstijl van Kankimäki is vlot en levendig. Ze gebruikt een mix van beschrijvingen, anekdotes en reflecties om het verhaal te vertellen.

Mia Kankimäki's verhaal is zowel ontroerend als grappig, zeer enthousiast, bomvol ideeën en het zal je zeker raken, en om bij de titel te blijven: het zal je hart sneller doen kloppen.
Ik heb er de tijd voor genomen en heb mede daardoor enorm kunnen genieten van 'Dingen die je hart sneller doen kloppen'.

Meer recensies van Mieke Schepens