Voor welk antiekstuk zou jij een moord doen?

Mieke Schepens 26 augustus 2024
Deze recensie werd eerder gepubliceerd op mijn blog GraagGelezen.

Freya Lockwood keert voor het eerst in jaren terug naar haar pittoreske Engelse geboorteplaats nadat ze hoort dat haar voormalige mentor en gerenommeerd antiquair Arthur Crockleford onder mysterieuze omstandigheden om het leven gekomen is.
Samen met haar excentrieke tante Carole gaat ze op zoek naar antwoorden.
Maar niet alles is wat het lijkt: het antiek is vervangen door slechte reproducties en de andere gasten gedragen zich wel heel geheimzinnig.

De tweeënvijftig hoofdstukken zijn voorzien van een quote van de vermoorde Arthur. Bovendien lees je daar ook uit wiens gezichtspunt het verhaal op dat punt verteld wordt.
‘Een moordgids voor antiekverzamelaars’ van C.L. Miller is een spannend verhaal dat je vanaf de eerste pagina meeneemt in een wereld van mysterie en antiek. In de proloog lees je over de laatste momenten uit het leven van de gerenommeerd antiquair, Arthur Crockleford.

In het eerste hoofdstuk maken we kennis met Freya Lockwood. Ze is voor het eerst weer in haar geboorteplaats Little Meddington omdat haar tante Carole haar mee weet te krijgen naar een notaris in verband met het overlijden van Arthur Crockleford; ze worden allebei in het testament vermeld. Het gaat bij Freya niet helemaal van harte, maar voor haar excentrieke tante maakt ze graag een verschil.
Freya en Carole krijgen dan uit handen van de eigenaresse van een Tearoom in Little Meddington een brief van Arthur. Deze brief is een belangrijk onderdeel van het hele verhaal, maar hoe belangrijk blijkt later pas. Freya wordt hierin ook gewaarschuwd om vooral tegen niemand iets over de brief te vertellen.

Wat gebeurt er op dit landgoed en hoe was Arthur erbij betrokken? Kunnen Freya en Carole de waarheid achterhalen voordat de moordenaar opnieuw toeslaat?

“Ik drukte mijn neus tegen het glas. Ik voelde hoe gebroken die jongen moest zijn geweest en ik bewonderde het gegeven dat hij het bord had gerestaureerd en een nieuw leven was begonnen.
Met dit verhaal had Arthur me hoop gegeven.
Hij had me laten zien dat gebroken voorwerpen konden schitteren van mysterie en nieuwe onthullingen. Dat was de dag waarop ik leerde en begreep dat alle antieke spullen een verhaal bevatten dat wachtte om te worden ontdekt.”

‘Een moordgids voor antiekverzamelaars’ is meer dan een thriller. Het is een ode aan de wereld van antiek, geschreven door iemand die deze wereld van binnenuit kent.
De auteur, dochter van de bekende antiquair Judith Miller weet als geen ander de lezer te laten zien hoe gepassioneerd mensen kunnen zijn over antiek.
Dit moordmysterie dient hierbij als een spannend kader om de lezer mee te nemen op een reis door de wereld van antiekbeurzen, veilingen en geheime verzamelingen.

Het verhaal combineert op een intrigerende manier de wereld van antiek met een spannend moordmysterie. Deze thriller is vlot geschreven en de personages zijn levensecht. Miller slaagt erin om de lezer mee te voeren naar een wereld waar antiekstukken meer zijn dan alleen objecten; men is er gepassioneerd over, ze worden begeerd en zijn zelfs dodelijk.
Het onderzoek van Freya en Carole leidt hen naar een oud landhuis waar een weekend voor antiekliefhebbers wordt georganiseerd.

“Mijn ogen zweefden van de ene naar de andere gast. Franklin. Giles. Bella. Amy. Phil. En in de keuken zou Clare zijn. Ook met eenieder van hen was iets niet in de haak – net als bij de stoel.
Arthur had het bij het juiste eind gehad toen hij ons had gewaarschuwd voorzichtig te zijn. Niets op landgoed Copthorn was wat het leek, en werkelijk alle mensen in deze ruimte konden zijn moordenaar zijn.”

De vraag "Voor welk antiekstuk zou jij een moord doen?" is niet alleen een intrigerende vraag, maar ook een belangrijk onderdeel van het verhaal.
‘Een moordgids voor antiekverzamelaars’ is een uitnodiging aan de lezers om mee op onderzoek te gaan en zo ook tot de waarheid te komen. Soms lees je even een stukje terug om zeker van je zaak te zijn, maar dat is geen probleem voor een enthousiaste lezer. Het resultaat is wat telt.

‘Uiteindelijk zijn het onze daden die ons definiëren.’
– Arthur Crockleford

Ik heb ‘Een moordgids voor antiekverzamelaars’ graag gelezen.

Meer recensies van Mieke Schepens