Lezersrecensie
Een serieuze boodschap over onze consumptiemaatschappij en de druk voor vrouwen om te presteren.
Deze recensie werd eerder gepubliceerd op mijn blog GraagGelezen.
Donna is een veelzijdig karakter dat de lezer zowel kan irriteren als ontroeren. Ze werkt als stylist voor een bekend warenhuis, maar haar drukken baan met haar gezin is bijna niet te doen. Ze ontwikkelt ze een koopverslaving, want ze mag toch ook wel iets voor zichzelf hebben? Dat heeft ze toch verdiend? In haar gezin zien ze weinig van haar. Haar echtgenoot voedt hun kinderen op, want zij heeft daar écht geen tijd voor.
“Hij draait zich om bij de deur en kijkt haar slaperig aan: ‘Ik ga ervan uit dat jij vannacht weer op zolder slaapt?’
Daarna trekt hij de deur achter zich dicht.
‘Ja hoor, slaap jij ook maar lekker!’ roept ze hem venijnig na terwijl ze driftig de fles ontkurkt. ‘En bedankt voor het doorknippen van de creditcard.’
De volle donkerrode vloeistof gutst in het kristallen glas.”
Wanneer Donna voor haar bedrijf steeds goedkopere fabrikanten moet vinden en daarvoor zelfs naar het Verre Oosten moet gaan, ziet ze de keerzijde van goedkope kledingproductie. Daar ziet ze dat arbeidshygiëne en veiligheid ver te zoeken zijn. Productie van kleren zou niets te maken moeten hebben met industriële chemie. Ze ziet daar overvolle fabrieken met enorme hoeveelheden kleren, geproduceerd naar westerse behoeften, ‘teveel’ is een woord dat daar niet schijnt te bestaan.
Door de flashbacks krijgen we inzicht in de gebeurtenissen die hebben geleid tot de situatie van Donna, waardoor we meer begrip opbrengen voor haar keuzes.
“Wat is ze moe. Moe van het haasten, van al dat werken, van het altijd maar bereikbaar zijn voor iedereen. Van alle ballen in de lucht houden. Tijd voor haar kinderen en zichzelf had ze niet. Haar hart doet pijn.”
Achter in het boek vertelt de auteur hoe en waarom dit boek tot stand kwam. De humoristische elementen zorgen voor een luchtige noot, maar onderliggend is er een serieuze boodschap over onze consumptiemaatschappij en de druk om te presteren.
‘Fast Fashion’ is een oproep aan alle vrouwen om elkaar, over de hele wereld te ondersteunen.
Donna is een veelzijdig karakter dat de lezer zowel kan irriteren als ontroeren. Ze werkt als stylist voor een bekend warenhuis, maar haar drukken baan met haar gezin is bijna niet te doen. Ze ontwikkelt ze een koopverslaving, want ze mag toch ook wel iets voor zichzelf hebben? Dat heeft ze toch verdiend? In haar gezin zien ze weinig van haar. Haar echtgenoot voedt hun kinderen op, want zij heeft daar écht geen tijd voor.
“Hij draait zich om bij de deur en kijkt haar slaperig aan: ‘Ik ga ervan uit dat jij vannacht weer op zolder slaapt?’
Daarna trekt hij de deur achter zich dicht.
‘Ja hoor, slaap jij ook maar lekker!’ roept ze hem venijnig na terwijl ze driftig de fles ontkurkt. ‘En bedankt voor het doorknippen van de creditcard.’
De volle donkerrode vloeistof gutst in het kristallen glas.”
Wanneer Donna voor haar bedrijf steeds goedkopere fabrikanten moet vinden en daarvoor zelfs naar het Verre Oosten moet gaan, ziet ze de keerzijde van goedkope kledingproductie. Daar ziet ze dat arbeidshygiëne en veiligheid ver te zoeken zijn. Productie van kleren zou niets te maken moeten hebben met industriële chemie. Ze ziet daar overvolle fabrieken met enorme hoeveelheden kleren, geproduceerd naar westerse behoeften, ‘teveel’ is een woord dat daar niet schijnt te bestaan.
Door de flashbacks krijgen we inzicht in de gebeurtenissen die hebben geleid tot de situatie van Donna, waardoor we meer begrip opbrengen voor haar keuzes.
“Wat is ze moe. Moe van het haasten, van al dat werken, van het altijd maar bereikbaar zijn voor iedereen. Van alle ballen in de lucht houden. Tijd voor haar kinderen en zichzelf had ze niet. Haar hart doet pijn.”
Achter in het boek vertelt de auteur hoe en waarom dit boek tot stand kwam. De humoristische elementen zorgen voor een luchtige noot, maar onderliggend is er een serieuze boodschap over onze consumptiemaatschappij en de druk om te presteren.
‘Fast Fashion’ is een oproep aan alle vrouwen om elkaar, over de hele wereld te ondersteunen.
1
Reageer op deze recensie