Ga mee op een spannende reis door de tijd vergezeld van mysterie met een vleugje romantiek

Mieke Schepens 24 augustus 2024
Deze recensie werd eerder gepubliceerd op mijn blog GraagGelezen.

Frank Peters' debuutroman 'Het meisje bij het venster' is een intrigerende mix van geschiedenis, avontuur, mysterie en romantiek.
Het verhaal volgt de amateur-genealoog Rik Wolters die tijdens zijn onderzoek stuit op een intrigerend geheim uit het verleden. Met zijn ontdekking van Marie de la Motte en haar ontsnapping uit een verbeterhuis in Delft in 1666 duikt hij samen met Sandra Molenaars in een spannend avontuur.

Het idee om een historische gebeurtenis te verbinden met een hedendaags onderzoek is verfrissend. De combinatie van genealogie en mysterie biedt een unieke aanpak.
Peters weet de sfeer van het 17e-eeuwse Delft en het hedendaagse plattelandsleven levendig te beschrijven.

Voor in het boek staat een mooie afbeelding van Herborn ca 1660 geschilderd door Joris van der Haagen, gevolgd door een plattegrond van ‘De Heikant’. De protagonist Rik Wolters stelt zich daarna uitgebreid voor aan de lezers waardoor hij meteen een man van vlees en bloed wordt; hij komt tot leven.

“Ze was iets kleiner dan ik had verwacht, toch herkende ik haar direct: Sandra Molenaars. Ze stapte de ruimte binnen, vergezeld door een cameraman en een man met een microfoonhengel. Bij de balie overlegde ze met iemand in pak, die druk gebaarde en aanwijzingen gaf aan het personeel en daarna met een stevige handdruk afscheid van het gezelschap nam.”

Het is een verhaal met voldoende mysteries en intriges om je te blijven boeien. Frank Peters heeft een vlotte schrijfstijl en weet zijn woorden goed te kiezen, waardoor je lekker doorleest. Het verhaal bestaat uit vier delen en de in cursief gedrukte hoofdstukken spelen zich af in het verleden. Omdat er ook nog een datum boven staat kan van vergissing geen sprake zijn. De gedachten van de hoofdpersoon zijn levensecht beschreven.

“Wat ze voor me had achtergelaten? Dat kan ik je helaas niet vertellen (en als ik het zou kunnen, weet ik niet of ik het gedaan zou hebben). Ik vermoedde in die envelop redenen of excuses te vinden, maar dar had ik geen behoefte aan. Ik had behoefte aan haar.”

'Het meisje bij het venster' is een veelbelovende start van de Wolters-Molenaars serie. Het boek biedt een goede mix van geschiedenis, mysterie en avontuur, en dat alles overgoten met een vleugje romantiek. Het is een aanrader voor liefhebbers van spannende boeken en goede mysteries. Er blijven nog een paar vragen onbeantwoord maar ik kijk uit naar een volgend deel, waarin deze wellicht beantwoord zullen worden.

Ik heb ‘Het meisje bij het venster’ graag gelezen.

Meer recensies van Mieke Schepens