Vergeet niet om te blijven dromen...

Mieke Schepens 31 augustus 2024
Deze recensie werd eerder gepubliceerd op mijn blog GraagGelezen.

Ik werd al blij van de tekst op de achterflap en daar hield het niet op.

De voorleestijd van het hele boek is ongeveer 33 minuten, maar je kunt tussen de hoofdstukken ook even stoppen en samen praten over hetgeen je gelezen en gezien hebt.

Hoofdstuk 1 waarin Veerke een wonderlijk ei vindt
Hoofdstuk 2 waarin Veerke in het zilveren ei stapt
Hoofdstuk 3 waarin Veerke in een warwinkel tegen een olielamp stoot
Hoofdstuk 4 waarin Dinarazade haar verhaal vertelt
Hoofdstuk 5 Peerke Drommels
Hoofdstuk 6 over een voorzichtige eerste kus
Hoofdstuk 7 waarin Veerke hulp krijgt uit onverwachte hoek

Het was leuk om hier Veerke weer terug te zien. Ik maakte kennis met haar in ‘Zilverveer’. Hierin ontdekte ze Verwonderrijk dankzij de Zamelaar.
Veerke is een gewoon meisje van 10 jaar in gewone kleren met vrolijke kleuren. Maar ze weet al vanaf de tijd dat ze nog heel klein was, heel zeker dat ze eigenlijk een prinses is. Maar wat voor prinses ze later wil worden… In ieder geval niet zo’n mierzoete suikerprinses die zich de hele dag kapot verveelt omdat ze niets anders mag dan mooi wezen.

Ook in ‘Het werk van de ifriet’ beleeft Veerke dankzij haar nieuwsgierigheid weer volop avonturen.
Weet jij wat een ifriet is?

“Allemachtig, wat een klim. Veerke is er moe van. Hijgend zoek ze een beschut plekje om even uit te rusten. Daar tussen de schouderbladen. Dat lijkt Veerke wel geschikt.
‘Houdt u goed vast aan mijn veren,’ zegt Kraanvogel als Veerke zich in zijn nek genesteld heeft. ‘Het kan er best wel wild aan toe gaan daarboven.’
Dan spreidt Kraanvogel zijn vleugels en vliegt op.”

De prachtige illustraties prikkelen de fantasie en completeren het verhaal. Het is weer een verhaal om bij weg te dromen; vergeet niet om daarna zelf even op te schrijven wat je gedroomd hebt.
In hoofdstuk 7 zit het volgende liedje: ‘Hee, hee, Ersinee’.
Dit liedje is te beluisteren op de webpagina www.rieksveenker.nl onder het menu Oogappel Kinderboeken – Verhalen uit Verwonderrijk – het werk van de ifriet. Of download de QR-code voor in het boek.

“Even later zit Veerke samen met opa en oma aan tafel. Ieder met een kop warme chocolademelk voor zich. Een snelle blik is voor Veerke genoeg om te zien dat achter haar de zilveren veer al klaarligt. Met een blanco vel papier.
‘En nu je verhaal, Veerke’, lacht opa.’Ik ken jou langer dan vandaag. Kom op, wat heb je me deze keer te vertellen?’
Achter zich hoort ze de zilveren veer omhoog komen. Ach, de zilveren veer. Haar trouwe schrijfvriend. Ze zou niet weten wat ze zonder hem moest. Ja, zelf schrijven.”

Ik heb werkelijk genoten van ‘Het werk van de ifriet’, het zesde deel in de reeks Verhalen uit Verwonderrijk.
Vergeet niet om te blijven dromen...

Meer recensies van Mieke Schepens