Het is meer dan een reisverslag...

Mieke Schepens 22 augustus 2024
Deze recensie werd eerder gepubliceerd op mijn blog GraagGelezen.

Peter Willem de Vries neemt ons in zijn boek ‘Hi, how are you?’ mee op een persoonlijke reis door Amerika. Wat begint als een zoektocht naar een geschikte vakantiebestemming, eindigt in een hartstochtelijke liefde voor het camperleven. Het boek is meer dan alleen een reisverslag; het is een intiem kijkje in het leven van een stel dat de vrijheid van de open weg ontdekt.

In achtenveertig hoofdstukken, die onderverdeeld zijn in vijf delen, vertelt hij over zijn belevenissen die hij tijdens de vakanties in Amerika meemaakte. Soms met een vriend, dan weer alleen met zijn vrouw, of met zijn vrouw en vrienden of schoonzus. Na 5 dagen New York, reden ze 14 dagen door o.a. New Jersey en Maryland. Maar het zijn allemaal belevenissen waar ze niet zonder hun camper op deze manier van hadden kunnen geniet.

De auteur deelt zijn enthousiasme voor het reizen met een camper op een aanstekelijke manier. De beschrijvingen van de prachtige landschappen, de bijzondere ontmoetingen met locals en de soms onverwachte gebeurtenissen maken het boek tot een levendige en boeiende lezing. Het is duidelijk dat De Vries een passie heeft voor het vertellen van verhalen, en dat komt in zijn boek tot uiting.

“We vertrokken lekker luchtig gekleed uit Philadelphia want de afgelopen dagen liepen we daar lekker in een T-shirt buiten met ruim 24 graden. Dat is heel wat anders dan de 5 graden (lower 40’s Fahrenheit) waar we vier uur later in terecht kwamen bij aankomst in Denver. Het was er winderig, het regende én we hadden uitzicht op de besneeuwde Rockies. Op de taxistandplaats hielden we de eerste vrije taxi aan die ons naar de camperverhuurder kon brengen, alhoewel we al vier dagen van huis waren begon de vakantie voor ons gevoel nu echt!”

Dit boek is een must-read voor iedereen die overweegt een camperreis te maken door Amerika. De praktische tips en adviezen van de auteur zijn onmisbaar voor zowel ervaren als beginnende campers. Maar ook reizigers die gewoonweg van mooie verhalen houden, zullen genieten van dit boek. De persoonlijke anekdotes en de humoristische ondertoon maken het tot een aangename en ontspannende lezing.

“Vanaf onze eerste camperreis zijn wij niet zo van het vooraf boeken van campings en uitjes. Behalve de eerste en laatste camping, die boeken we wel want dat geeft wel wat rust in de planning. De enige ‘vaste gewoonte’
is dat we per vakantie een bijzonder uitje doen.”

‘Hi, how are you?’ is een warm en inspirerend boek dat de lezer uitnodigt om de wereld te ontdekken op zijn of haar eigen tempo. De auteur weet de schoonheid van het reizen met een camper en de vrijheid van de open weg op een prachtige manier over te brengen.
‘Hi, how are you?’ is een aanrader voor iedereen die op zoek is naar een nieuwe avontuur. Je kunt door de vijf delen steeds opnieuw een reisje maken.
Tijdens het lezen ben je al onderweg…

Ik heb ‘Hi, how are you?’ graag gelezen.

Meer recensies van Mieke Schepens