Mieke Schepens 24 oktober 2024
Deze recensie werd eerder gepubliceerd op mijn blog GraagGelezen.

Ben je op zoek naar een boek dat de nieuwsgierigheid van je kind prikkelt en tegelijkertijd aan het denken zet?
Dan is 'HOE?' van Hartog & Hartog een absolute aanrader! Dit boek is een schatkamer vol verrassende en grappige antwoorden op de meest uiteenlopende vragen die kinderen zoal kunnen bedenken. Van het maken van kauwgom tot het veroveren van de maan, geen onderwerp blijft onbesproken. De combinatie van wetenschappelijke feiten en fantasierijke verhalen maakt dit boek tot een feest voor zowel jong als oud. De humoristische illustraties van Sandra Kok maken het geheel helemaal af. Een echte aanrader voor alle nieuwsgierige geesten!

Stel de volgende vragen aan je kind(eren) en je zult zien dat ze naar meer onderwerpen uit dit boek uitkijken:

Weet jij hoe je de beste scheten laat? Of hoe je een onlosmakelijke knoop maakt? Wil je weten hoe de wereld schoon wordt gemaakt of hoe je op de maan komt?
In 'HOE?' vind je de meest gekke en grappige antwoorden op al je vragen! Het zit boordevol spannende informatie en leuke weetjes.
Hartog & Hartog slagen er in om met 'HOE?' een origineel en vermakelijk boek te creëren.

In ‘HOE?’ kom je ‘weetjes’ tegen in allerlei vormen. Het leert ons ook een beetje om te relativeren.
In het hoofdstuk ‘Hoe word je rijk?’ lees je bijvoorbeeld:

“Een wonderlijk weetje: wanneer ben je rijk?
Als je aan tien mensen vraagt wat zij verstaan onder rijkdom, krijg je waarschijnlijk tien verschillende antwoorden. Er is namelijk geen vast definitie van ‘rijk zijn’. Heb je meer dan een miljoen euro op de bank, of ben je eigenaar van een belachelijk groot huis, met zwembad en een tennisbaan, of heb je twintig absurd dure auto’s, of verdien je 10.000 euro per maand, of hangt er een schilderij van Rembrandt in je kelder? Dan ben je waarschijnlijk wel rijk. Als je meer hebt, ben je nog veel rijker. Met een beetje minder kun je het altijd nog enorm goed hebben.”
Rechtsonder de volgende pagina zie je dan een leuke tekening met een slapende kat en een kuikentje van Sandra Kok en de tekst:
Nog beter: slapend rijk worden én vrienden hebben...

De auteurs duiken op een speelse en toegankelijke manier in de meest uiteenlopende onderwerpen. De combinatie van wetenschap, humor en fantasie maakt dit boek tot een ware pagina-turner.

De illustraties van Sandra Kok zijn een perfecte aanvulling op de tekst en dragen bij aan de humoristische toon.
'HOE?' is geschikt voor alle leeftijden en voor iedereen die wil weten HOE iets zit en is daarom ook een aanrader voor bibliotheken en scholen.

Meer recensies van Mieke Schepens