Lezersrecensie
De expressionistische film wordt hier in een breed historisch en cultureel perspectief geplaatst
Deze recensie werd eerder gepubliceerd op mijn blog GraagGelezen.
Dorian d'Oliveira neemt ons in 'In de schaduwen van de toekomst' mee op een indrukwekkende reis door de wereld van de expressionistische film.
Door een zorgvuldige interpretatie van diverse klassiekers, zoals Das Cabinet des Dr. Caligari door Robert Wiene uit 1920 waarmee deze bundelt start en M-Eine Stadt sucht einen Mörder van Fritz Lang uit 1931 wat als sluitstuk dient, onthult hij de diepere lagen van deze visueel indrukwekkende films. Het draaiboek werd geschreven door Theo von Harbou, de toenmalig echtgenote van Lang.
Wat deze bundel essays bijzonder maakt, is de levendige en beeldende schrijfstijl van d'Oliveira. Hij weet de lezer te verleiden met levendige beschrijvingen van iconische scènes en personages. Louise Brooks danst verleidelijk, Pola Negri verandert in een woeste bergkat en de tranen van Hertha Thiele rollen over de pagina's. Dorian d'Oliveira's passie voor film is voelbaar en aanstekelijk.
Naast een diepgaande analyse van individuele films, plaatst d'Oliveira de expressionistische film ook in een breder historisch en cultureel perspectief. Hij schetst de strijd tussen Berlijn en Hollywood in de jaren twintig en onderzoekt hoe Europese regisseurs en actrices werden verleid door de allure van de Amerikaanse filmindustrie. Deze tijd, tussen twee wereldoorlogen, leek voorbestemd voor de cineasten in Europa.
Er is hier naast de films ook een plaats gereserveerd voor cineasten, scenaristen, wetenschappers, acteurs en amateurs.
Boeiend is ook de manier waarop d'Oliveira de relevantie van expressionistische films voor onze huidige tijd belicht. Hij laat zien hoe deze films uit de tijd van de Weimarrepubliek vandaag de dag nog steeds dienen als spiegel voor onze maatschappij en hoe ze betrokken worden in actuele culturele debatten.
De geplaatste afbeeldingen vormen een fijne aanvulling op het geheel.
‘In de schaduwen van de toekomst’ is uitermate geschikt om steeds weer een essay uit te lezen; je gaat daarmee telkens weer even terug in de tijd.
Dorian d'Oliveira neemt ons in 'In de schaduwen van de toekomst' mee op een indrukwekkende reis door de wereld van de expressionistische film.
Door een zorgvuldige interpretatie van diverse klassiekers, zoals Das Cabinet des Dr. Caligari door Robert Wiene uit 1920 waarmee deze bundelt start en M-Eine Stadt sucht einen Mörder van Fritz Lang uit 1931 wat als sluitstuk dient, onthult hij de diepere lagen van deze visueel indrukwekkende films. Het draaiboek werd geschreven door Theo von Harbou, de toenmalig echtgenote van Lang.
Wat deze bundel essays bijzonder maakt, is de levendige en beeldende schrijfstijl van d'Oliveira. Hij weet de lezer te verleiden met levendige beschrijvingen van iconische scènes en personages. Louise Brooks danst verleidelijk, Pola Negri verandert in een woeste bergkat en de tranen van Hertha Thiele rollen over de pagina's. Dorian d'Oliveira's passie voor film is voelbaar en aanstekelijk.
Naast een diepgaande analyse van individuele films, plaatst d'Oliveira de expressionistische film ook in een breder historisch en cultureel perspectief. Hij schetst de strijd tussen Berlijn en Hollywood in de jaren twintig en onderzoekt hoe Europese regisseurs en actrices werden verleid door de allure van de Amerikaanse filmindustrie. Deze tijd, tussen twee wereldoorlogen, leek voorbestemd voor de cineasten in Europa.
Er is hier naast de films ook een plaats gereserveerd voor cineasten, scenaristen, wetenschappers, acteurs en amateurs.
Boeiend is ook de manier waarop d'Oliveira de relevantie van expressionistische films voor onze huidige tijd belicht. Hij laat zien hoe deze films uit de tijd van de Weimarrepubliek vandaag de dag nog steeds dienen als spiegel voor onze maatschappij en hoe ze betrokken worden in actuele culturele debatten.
De geplaatste afbeeldingen vormen een fijne aanvulling op het geheel.
‘In de schaduwen van de toekomst’ is uitermate geschikt om steeds weer een essay uit te lezen; je gaat daarmee telkens weer even terug in de tijd.
1
Reageer op deze recensie