Een knap thrillerdebuut!

Mieke Schepens 12 oktober 2024
Deze recensie werd eerder gepubliceerd op mijn blog GraagGelezen.

Mirjam Everhard bewijst met haar debuutthriller 'Inspecteur Holländska' dat ze behalve voor het schrijven van columns en blogs ook een talent heeft voor het schrijven van spannende verhalen. Deze thriller voert ons mee naar het Zweedse landschap, waar de Nederlands-Zweedse inspecteur Maja Hove een mysterieuze zaak onderzoekt.

Maja woont en werkt al 5 jaar in de Zweedse wintersportplaats Neläs als politie-inspecteur. Toen haar relatie in Nederland op de klippen liep, emigreerde Maja naar Zweden. Ze wordt vanwege haar afkomst ‘Inspecteur Holländska’ genoemd. Totaal onverwachts krijgt ze de leiding over het onderzoek naar de vermissing van een Sámi-vrouw in het afgelegen noorden.
Je leest hoe Maja, die worstelt met haar eigen identiteit, steeds dieper verstrikt raakt in de zaak. De lezer leert een heleboel over de inheemse inwoners van Finland; de Sámi.

Everhard weet de spanning op te bouwen en het plot kent onverwachte wendingen. De combinatie van een persoonlijke zoektocht en een misdaadmysterie maakt 'Inspecteur Holländska' tot een meeslepend geheel. Het blijft niet bij de vermissingszaak van een jonge vrouw, maar snel na haar aankomst bij haar nieuwe werkgever worden twee mensen vermoord.
Het verhaal wordt veelal vanuit Maja verteld, waardoor we een steeds beter beeld van haar kunnen krijgen.

“Ze voelt zich Zweeds en is ook Zweeds, maar aan het gebruik van snus zal ze nooit kunnen wennen. Hoe haalt iemand het in zijn hoofd om zuigtabak met nicotine onder zijn bovenlip te stoppen? Het is iets minder schadelijk dan roken, maar zo verslavend en in Zweden is dit gewoon te koop in de supermarkt! Ze weet dat er in Nederland jongeren zijn die snus gebruiken. Het lijkt een trend te worden.
Arme kinderen, denkt ze, waar beginnen ze in hemelsnaam aan.”

Wat opvalt aan Everhards schrijfstijl is de manier waarop ze het verhaal vertelt; korte zinnen maar toch heel vloeiend. Het Zweedse landschap wordt levendig beschreven en de personages zijn geloofwaardig uitgewerkt. Hoewel de auteur een achtergrond heeft in de psychologie, is dit niet overheersend aanwezig in het verhaal. In plaats daarvan gebruikt ze haar kennis om de personages nog meer diepgang te geven.
Een mooie rol is weggelegd voor de afgekeurde politiehond Winner.

'Inspecteur Holländska' is een aanrader voor iedereen die op zoek is naar een spannende thriller met een vleugje psychologie. Mirjam Everhard heeft met dit debuut een veelbelovende start gemaakt van haar carrière als thrillerauteur.

Meer recensies van Mieke Schepens