Een verhaal over kracht en verzet

Mieke Schepens 30 augustus 2024
Deze recensie werd eerder gepubliceerd op mijn blog GraagGelezen.

Claire North heeft met ‘Ithaka’ een frisse wind door de wereld van de Griekse mythologie geblazen. Waar we het verhaal van Odysseus al talloze keren hebben gehoord, zet North de spotlight nu op de vrouwen van Ithaka, met Penelope als middelpunt.

Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Hera, de koningin van de goden. Haar scherpe observaties en soms bittere commentaar geven een extra laag aan het verhaal. We zien de gebeurtenissen op Ithaka door haar ogen, waardoor we een dieper inzicht krijgen in de dynamiek tussen goden en mensen.

“Laten we het even over Ithaka hebben. Het is een volslagen verloederd, miserabel oord. De gouden aanraking van mijn voetstappen op haar schrale aarde, de streling van mijn stem in de oren van haar door zout getekende moeders: Ithaka verdient zulk soort goddelijke aandacht niet. Maar goed, haar barre ellende zorgt ervoor dat de andere goden er ook zelden naar kijken, en dus is het de treurige waarheid dat ik, Hera, moeder van de Olympos, die Herakles tot waanzin dreef en ijdel koninklijk bloed veranderde in steen – nou ja, dat ik hier in elk geval soms mag werken zonder afkeuring van mijn verwanten.”

Voor in het boek staat een overzicht van de personages: het is fijn om daar zo nu en dan naartoe te gaan om te zien hoe de familiebanden zijn.

In plaats van een passieve vrouw die al zeventien jaar op haar man wacht, krijgen we een Penelope te zien die sterk, slim en vol wilskracht is. Ze is omringd door andere vrouwen die net als zij, worstelen met de afwezigheid van hun mannen en de druk van de maatschappij. North geeft deze vrouwen een stem, een verhaal dat lang over het hoofd is gezien.

North weet de oude mythe op een verrassende manier te herinterpreteren. Ze onderzoekt thema's als macht, loyaliteit, verlies en de rol van vrouwen in de samenleving. Hoewel het verhaal zich afspeelt in de Griekse oudheid, voelen de emoties en conflicten tijdloos aan.

‘Ithaka’ is een must-read voor liefhebbers van mythologische hervertellingen. In de traditie van o.a. Madeline Miller, Jennifer Saint en Claire Heywood.
North's schrijfstijl is vlot en meeslepend, waardoor je moeiteloos wordt meegezogen in het verhaal en een gedeelte van de Griekse mythologie herontdekt.

“Penelope pakt Klytaimnestra’s hand en houdt die zachtjes vast, terwijl ze zich over de gevallen vorm van haar nicht buigt. De vrouwen van Ithaka komen eromheen staan en de golven klotsen tegen de zoom van hun gewaden, en samen zingen ze, zo zacht als de schemering, de rouwliederen van hun eiland.”

‘Ithaka’ is een krachtige roman die de Griekse mythologie op een verfrissende manier benadert. Het is een verhaal over vrouwen die hun eigen lot in handen nemen en een pleidooi voor gelijkheid. North heeft met dit boek een waardevolle bijdrage geleverd aan het genre van de mythologische fictie.

Meer recensies van Mieke Schepens