Een meeslepende inkijk in een roerige tijd

Mieke Schepens 19 juli 2024
Deze recensie werd eerder gepubliceerd op mijn blog GraagGelezen.

'Karl Marx Universiteit 1968-1969' voert ons mee naar de gebeurtenissen die zich afspeelden tussen mei 1968 (de Mei-revolutie in Parijs) en mei 1969 (bezetting van de Katholieke Hogeschool Tilburg).
De Katholiek Hogeschool Tilburg werd toen ook wel ‘Karl Marx Universiteit’ genoemd, omdat idealistische studenten in opstand kwamen tegen het gevestigde gezag.

Duizenden personen die geboren zijn tussen 1945 en ongeveer 1960 zijn direct of indirect betrokken geweest bij de eerste universitaire revolutie van ons land, in 1969. De negendaagse bezetting van onze universiteit heeft ervoor gezorgd dat, in de huidige tijd, studenten op universiteiten hetzelfde aanzien hebben als de vakbonden bij het bedrijfsleven. Als het moet de tanden laten zien.

Weetje: De Katholieke Hogeschool Tilburg werd later Katholieke Universiteit Brabant genoemd omdat de afkorting voor Katholieke Universiteit Tilburg ongewenst was.

Mikkers schetst een levendig beeld van de sfeer op de universiteit in die tijd. We maken kennis met bevlogen docenten en bevlogen studenten die strijden voor een betere wereld. De roman belicht verschillende kanten van de studentenbeweging, van de idealistische dromers tot de radicale activisten.

Een van de sterke punten van de roman is de uitdieping van karakters. Mikkers creëert personages waar je om kunt geven, met wie je mee kunt voelen en van wie je kunt leren. De karakters zijn complex en genuanceerd, en ze maken fouten zoals echte mensen dat doen.

In dit meeslepend verhaal laat Jasper Mikkers ons genieten van de zielestrijd van de huisvader en oudere journalist van Het Nieuwsblad van het Zuiden, Fedde Reephof. Zijn gepassioneerde liefde voor studente Nicole is hier goed voelbaar.

“Terwijl hij zat te noteren kwam bij Fedde het treurig verlangen op zijn hand onder tegen haar borsten te leggen, Nicoles borsten, en het gewicht ervan in de kom van zijn hand te laten rusten. De ronde vorm ervan te strelen. Zijn lijf had behoefte aan lichamelijke tederheid, aan de lucht van het lijf van een ander, een vrouw. Nicole.”

Mikkers heeft een vlotte en beeldende schrijfstijl, waardoor het verhaal prettig leest. De dialogen zijn realistisch en de beschrijvingen van de omgeving zijn levendig.

'Karl Marx Universiteit 1968-1969' is zonder meer een geslaagde roman die een boeiende inkijk geeft in een roerige tijd. Het is een aanrader voor iedereen die zich interesseert in de studentenbeweging, of gewoon een goed verhaal wil lezen.
Ik heb 'Karl Marx Universiteit 1968-1969' graag gelezen.

Meer recensies van Mieke Schepens