Een meeslepend verhaal wat je aan het denken zet over het verleden en de impact ervan op het heden

Mieke Schepens 07 augustus 2024
Deze recensie werd eerder gepubliceerd op mijn blog GraagGelezen.

Evelyn Grijze neemt ons in 'Mara - Een gevaarlijk verleden' mee naar Italië op een spannende zoektocht naar de waarheid. Mara, een gedreven onderzoekster, stuit op schokkende geheimen van honderden jaren geleden die de gevestigde orde bedreigen. De ultrarechtse groep Veritas doet er alles aan om haar onderzoek te saboteren.
Na haar getuigschrift waarin ze belangrijke vrouwen binnen de kerkgeschiedenis beschreef probeert deze groep Veritas haar de mond te snoeren.

Wanneer Mara en haar collega’s in oude geschriften verschrikkelijke geheimen vinden willen ze natuurlijk het naadje van de kous weten en met behulp van Luca zoeken ze zowel in het verleden als in het heden.
Luca Bianchi is een internationaal bekend en beroemd kunstschilder.

“Ik kan nog net, ‘ciao arrivederci,’ zeggen als ik een klik hoor en weet dat de lijn verbroken is.
Op het moment dat ik me omdraai, trillen mijn knieën en bonkt het hart in mijn keel, vóór mij staat de pater in zijn vuile bruine pij en kijkt mij aan met een grimas op zijn gezicht, hoe kan het dat ik hem niet heb gehoord? Blijkbaar geniet hij ervan om mensen te laten schrikken. Ik kijk in de lichte ogen en voel een koude rilling langs mijn rug trekken, zijn blik is hard en koud en ik denk dat deze man over lijken gaat om zijn doel te bereiken.”

Voor in het boek lees je over Mara, haar afkomst en verleden en de plaats waar ze nu woont. Je leest daar over haar eerste grote liefde en de geheimen rond zijn dood.

Het verhaal zit vol intriges en onverwachte wendingen die je als lezer aan het boek gekluisterd houden. De confrontatie tussen Mara en Veritas zorgt voor een constante spanning. Deze roman raakt aan belangrijke hedendaagse thema's zoals de strijd tegen onderdrukking, het belang van historische kennis en de gevaren van extremisme.

De hoofdpersoon Mara is een sterke en vastberaden vrouw die je tijdens het lezen steeds meer gaat bewonderen. Ook de andere personages zijn geloofwaardig en ze dragen elk op hun eigen manier bij aan de diepgang van het verhaal.

“De wintermaanden in Italië verlopen mild en het voorjaar kondigt zich aan. Ik zie dat Clara op herhaling in de tuin gaat, ze kijkt de planten de grond uit, haar magische krachten zet ze in om ook in het vroege voorjaar al bloemen te laten bloeien. Ik zit op het gras en probeer net als Luca te mediteren. Het lukt niet, mijn hoofd vult zich met angsten zodra ik bewust de stilte wil ervaren.”

Evelyn Grijze heeft een vlotte schrijfstijl waardoor je door het boek heen vliegt, ondanks de vele personages die elk hun eigen aandacht verdienen.
Ella met haar pop Pom-Pom is een van de personages die mijn hart hebben gestolen in dit verhaal.

'Mara - Een gevaarlijk verleden' is een meeslepend verhaal wat je aan het denken zet over het verleden en de impact ervan op het heden. Evelyn Grijze heeft een spannend verhaal geschreven dat zowel boeit als informeert. Het boek is een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in spiritueel getinte mysteries en de strijd voor de waarheid.

Meer recensies van Mieke Schepens