De betekenis van vriendschap, samenwerking en medegevoel

Mieke Schepens 08 augustus 2024
Deze recensie werd eerder gepubliceerd op mijn blog GraagGelezen.

Nathan en de Magische Hoorn is gebaseerd op de ringparabel uit het verhaal ‘Nathan de Wijze’ uit 1779 geschreven door de Duitse filosoof en schrijver Gotthold Ephraim Lessing (1729-1781).
In de ringparabel krijgen drie zonen van een vader elk een ring; slechts één ring is echter authentiek en maakt de drager ervan geliefd bij mensen. De drie zonen, die de drie grote monotheïstische religies symboliseren (Islam, Christendom en Jodendom), begrijpen dat ze alleen door goed gedrag de authenticiteit van de ring kunnen bewijzen.

Fatih Incekara neemt ons in 'Nathan en de Magische Hoorn' mee naar de Afrikaanse savanne, waar de neushoorn Nathan zijn drie kinderen elk een hoorn schenkt. Slechts één hoorn is magisch en belooft de drager ervan tot het meest geliefde dier te maken.

De prachtige illustraties van Dilek Altıntaş Birben brengen de levendige wereld van de savanne tot leven. De kleuren zijn warm en uitnodigend, en de expressieve dierenportretten geven het verhaal een extra dimensie.

Het verhaal zelf is een moderne bewerking van de klassieke ringparabel en biedt een waardevolle les over innerlijke waarde.
De drie neushoornkalveren Nuh, Nora en Noach gaan op zoek naar de magische hoorn; wie heeft hem van hun vader gekregen? Maar ze ontdekken al snel dat geluk niet in materiële bezittingen ligt. Door middel van hun avonturen leren ze de betekenis van vriendschap, samenwerking en medegevoel.

Wat ik bijzonder vond is de link naar de ringparabel: het verhaal is op een toegankelijke manier voor jonge kinderen uitgelegd, zonder de diepere betekenis te verliezen.

Dit boek is perfect voor kinderen vanaf 4 jaar. Het verhaal is eenvoudig en boeiend, en de illustraties zijn prachtig om naar te kijken. Het is een aanrader voor ouders die op zoek zijn naar een prentenboek met een positieve boodschap. Door de uitleg bij de afbeeldingen steken de jonge kijkertjes een heleboel op over de natuur.

“Wist je dat een savanne een landschap is waar vooral gras en bomen groeien? Verschillende dieren zoals neushoorns, leeuwen, giraffen en olifanten wonen er.”

'Nathan en de Magische Hoorn' is een betoverend prentenboek dat zowel jong als oud zal aanspreken. Het is een verhaal over vriendschap, zelfontdekking en de zoektocht naar geluk. Door middel van prachtige illustraties en een eenvoudig verhaal leert dit boek kinderen dat innerlijke waarde belangrijker is dan materiële bezittingen.

Meer recensies van Mieke Schepens