Een knetterende, post-apocalyptische zoektocht

Mieke Schepens 26 juli 2024
Deze recensie werd eerder gepubliceerd op mijn blog GraagGelezen.

André Platteel neemt ons in 'Ooit waren wij vogels' mee naar een wereld in verval, waar de mensheid worstelt met de gevolgen van haar eigen handelen. De roman volgt Jonathan, een jonge vader die na de verdwijning van zijn partner moet vechten om zijn kind te beschermen in een wereld die steeds vijandiger wordt.

“De vogels die ik aan Tommi beschrijf hebben spitse bekken en vleugels zo groot als die van een vliegtuig, en ze hebben gemene uitpuilende ogen waarmee ze heel goed het verschil kunnen zien tussen giftige vlinders en eetbare. Ik spreid mijn armen alsof ik een vogel ben.”

Platteel creëert een beklemmend en meeslepend beeld van een wereld aan de rand van de afgrond. De combinatie van rauwe realiteit en magische elementen zorgt voor een unieke en intrigerende sfeer.
Door de gebeurtenissen vanuit verschillende perspectieven te bekijken, biedt de roman een rijk en veelzijdig beeld van de situatie.

“Hij vroeg of ik zijn as bij die van mijn moeder wilde stoppen, de urn stond nog bij het crematorium. Het mengsel zou ik moeten uitstrooien op een veldje bij de Langegracht. Daar had de woonwagen van zijn ouders gestaan en daar had mijn vader zijn enige liefde voor het eerst gekust. Er zou een boom staan, precies daar wilde hij met haar voor eeuwig zijn.”

‘Ooit waren wij vogels’ raakt aan belangrijke hedendaagse thema's als klimaatverandering, migratie en de zoektocht naar identiteit. Het laat goed de impact van keuzes uit het verleden zien, zowel op persoonlijk als maatschappelijk niveau, en op de toekomst.
Platteels taalgebruik is zowel poëtisch als krachtig, waardoor de lezer volledig wordt meegezogen in het verhaal.

'Ooit waren wij vogels' is een ambitieuze en indrukwekkende roman die je niet onberoerd laat. Platteel weet een wereld te scheppen die zowel ontroerend als angstaanjagend is. Hoewel het boek soms wat overladen kan aanvoelen, is het een absolute aanrader voor liefhebbers van dystopische verhalen en diepe karakterstudies.

Meer recensies van Mieke Schepens