Een fascinerend boek vol fictie, feiten en filosofie

Mieke Schepens 19 augustus 2024
Deze recensie werd eerder gepubliceerd op mijn blog GraagGelezen.

Paulina en de wondere wereld bestaat uit twee delen, t.w.: Paulina en En de wondere wereld.

In het eerste deel ‘Paulina’ lees je over het leven van Paulientje, verteld door Paulina.

“De vroedvrouw hoefde er niet bij te zijn, ik was toch zo door haar handen heen geglibberd. Groter dan een kuiken was ik niet en ik woog bijna niks. De nacht voor mijn geboorte, zesentwintig februari 1878, zo’n beetje zeventien jaar geleden trok een wervelwind over ons dorp die klapperende kippen naar een ver nergens joeg.”

Met deze woorden vertelt Johanna Paulina Musters (1878-1895), Paulientje, over de dag dat ze geboren werd in een groot gezin in Ossendrecht, als dochter van een arme timmerman. Het dak was die dag van het huis gevlogen in de storm.
Het was een wonder dat ze dit overleefden, maar het was niet het enige wonder; Paulina werd uiteindelijk maar 61 cm groot! Zelf vertelde ze tegen haar moeder dat ze het gelukkigste dwergje ter wereld was, want ze mocht bij hen blijven. Daar at ze uit een poppenservies en sliep ze in een koffer.

Ze werd geenszins verstoten maar reisde ze de wereld rond en trad op in theaters en circussen. Paulina vertelt hoe ze door Europa trokken. Haar familie kon op deze manier aan de armoede ontsnappen. Ze dronk champagne en port en klom zelfs bij koningin Emma op schoot. Ze reizen per boot via Southampton naar New York. ‘De goede rat’ bracht haar koffertje aan boord.

“Over anderhalve week zou ik zeventien zijn geworden, op 26 februari, maar dat heb ik dus niet gehaald. Het nieuws over mijn dood haastte zich over de hele wereld. Men was verdrietig en verbaasd, want iedereen hield van me en niemand begreep waarom mijn lichaam er alweer mee was gestopt. Nou ja, zo gek was dat niet, want van alles wat er te begrijpen valt, begrijpen we het meeste toch niet.”

Ze stierf als een dwerg, maar met de levenservaring van een volwassen vrouw. Wat heeft ‘The Perfect Little Lady’ gezien in de ogen van al die stomverbaasde mensen om haar heen?

In het tweede deel ‘En de wondere wereld’ lees je over wat naar de mening van de auteur het met een mens kan doen, om zoveel in de belangstelling te staan.

Don Croonenberg vervolgt het verhaal over Paulientje met een filosofisch discours hierover. Het discours is het geheel van normen, regels, verhalen, waarin een cultuur zich uitspreekt. Het discours bepaalt het gedrag van de individuen in een samenleving. Wanneer kun je jezelf veilig voelen?
Het nodigt uit om even na te denken over onze eigen leefwereld en wat wij zelf bijzonder vinden.

‘Paulina en de wondere wereld’ laat onze kwetsbaarheid, maar bovendien en vooral onze nieuwsgierigheid zien. Het een kan niet zonder het andere.

"Dát de wereld is, is het wonderlijke. Hóe de wereld is, is het tragische. Waaróm de wereld is, is het onbegrijpelijke."

Ik heb dit wonderlijke boek graag gelezen.

Meer recensies van Mieke Schepens