4½ van 5* P. Dieudonné zet met het tiende deel in de De Klerck-serie weer een meesterwerk neer.

Mieke Schepens 10 oktober 2024
Deze recensie werd eerder gepubliceerd op mijn blog GraagGelezen.

In 'Rechercheur De Klerck en de sluier van de dood' wordt de lezer meegezogen in een mysterie dat zich ontvouwt rond de moord op een jonge vrouw, wiens identiteit bijna net zo raadselachtig is als de dader. Ze lijkt op Marilyn Monroe, maar daar houdt het dan ook mee op.
De Klerck en Klaver staan voor een bijzonder complexe zaak, waarin niets is wat het lijkt.

Dieudonné weet zijn personages op een meesterlijke manier uit te diepen. Lucien de Klerck, met zijn scherpe observaties en Rotterdamse humor is een personage waar je als lezer om geeft. Ook zijn assistent Ruben Klaver krijgt meer ruimte om zich te ontwikkelen.
Het verhaal is spannend van begin tot eind. De verschillende verhaallijnen worden op een slimme manier verweven, waardoor je als lezer constant wordt verrast. De auteur weet de spanning op te bouwen en houdt je in spanning tot de laatste pagina.

Rotterdam vormt een levendig decor voor het verhaal. De beschrijvingen van de verschillende locaties, zoals de kringloopwinkel, de ijssalon en het restaurant van zijn goede vriend, dragen bij aan de sfeer van het boek.

“Er hing een weldadige schaduw over het terras, dat niet geheel was bezet.
Toch verkoos De Klerck de beschutting van het inwendige van het restaurant boven een plekje in de openlucht. Zelfs in de schaduw hinderde de felle zon hem te veel om de bril af te durven zetten. Hij snakte naar zwaarbewolkte dagen.
Met grote stappen passeerde hij het roestige scheepsanker en betrad het intieme restaurantje dat werd bestierd door zijn goede vriend Reindert Post. Gelijk trok hij de bril van zijn hoofd en haakte een pootje achter het knoopje van zijn overhemd.
Binnen waren de meeste tafeltjes vrij.
Hun binnenkomst ging niet onopgemerkt voorbij. De goedmoedige eigenaar, geheel in Urker dracht, beende op hen af. Zijn klompen klosten luid op de houten vloer.
‘Lucien… Ruben,’ bulderde hij enthousiast.”

’Rechercheur De Klerck en de sluier van de dood' is een must-read voor fans van de serie en voor iedereen die houdt van een goed geschreven politieroman. Naast de spannende plot, raakt Dieudonné ook maatschappelijke thema's aan, zoals culturele verschillen en de positie van vrouwen.

Dieudonné weet de lezer te entertainen en te ontroeren met zijn personages. Rechercheur De Klerck is iemand waar je wel van moet houden. Hij is een mens van vlees en bloed, gevoelig, ter zake kundig en om niet te vergeten: grappig!
Ik kijk uit naar het elfde deel van deze prachtige serie met de titel ‘Rechercheur De Klerck en de Status in Moord’.
Met dit tiende deel laat Dieudonné zien dat hij nog steeds tot de top behoort.

Meer recensies van Mieke Schepens