Spanning en avontuur in een historisch jasje

Mieke Schepens 18 juli 2024
Deze recensie werd eerder gepubliceerd op mijn blog GraagGelezen.

‘Reis van de farao's’, de zestiende in de reeks avonturen van Kurt Austin geschreven door Clive Cussler, neemt lezers mee op een spannende reis door de tijd. Het verhaal verweeft op meeslepende wijze mysterieus verleden met het hedendaagse avontuur.

Voor in het boek tref je een handige lijst met personages aan.

In 1074 voor Christus verdwijnen schatten uit de graven van Egyptische farao's in de Vallei der Koningen. Hierover lees je in de proloog.
Eeuwen later, in 1927, raakt een roekeloze Amerikaanse piloot vermist tijdens een transcontinentale vlucht. En in het heden zinkt een vissersboot met mysterieuze lading voor de kust van Schotland.

“Kurt hoorde de commotie vanuit een donkere verticale tunnelbuis. Hij zat daar met zijn armen en benen als een x uitgespreid. De zwaartekracht trotserend hield hij zijn handpalmen en de zolen van zijn hoge schoenen krampachtig tegen de gladde wand gedrukt.
Onder hem zette Joe zich in dezelfde houding tegen de buiswand schrap. In de diepte onder hen hadden Morgan en DeMars de bodem van de tunnel bereikt, waar een flinke berg vuil wasgoed hen had opgevangen.”

Kurt Austin en zijn NUMA-team worden opgeroepen om de verbanden tussen deze schijnbaar ongerelateerde gebeurtenissen te ontrafelen. Het team werkt daarvoor samen met de Britse MI5. Hun zoektocht leidt hen naar lang verloren schatten, onthult schokkende geheimen en brengt hen op het spoor van een genadeloze schurk die erop uit is om de wereldmacht te grijpen.
De Bloodstone Group is een conglomeraat van wapenhandelaren en dieven die oude relikwieën proberen te stelen aan beide zijden van de Atlantische Oceaan is een zeker niet te onderschatten tegenstander.

Cussler weet met zijn kenmerkende vaart en pakkende schrijfstijl de lezer vanaf het begin te boeien. De combinatie van historische elementen, moderne technologie en ouderwets avontuur zorgt voor een onvergetelijke leeservaring.
De karakters zijn ook nu weer goed uitgewerkt door de auteur en zijn levensecht, waardoor het boek lekker leest.

“Zelfs als hij zijn greep op de brancard niet verloor dan zou hij op den duur bewusteloos raken als een straaljagerpiloot die zich aan te veel G-krachten blootstelt. Als het zover kwam zou hij als een lappenpop over de rand zwiepen zonder dat hij daarbij zijn naderend einde tegemoet zou zien.
Terwijl de spanning op zijn lichaam razendsnel toenam moest Kurt iets doen en snel ook.”

Het boek zit vol onverwachte wendingen, adrenaline verhogende momenten en boeiende historische details en dat alles wordt heel beeldend beschreven.

‘Reis van de farao's’ is een onderhoudende en spannende avonturenroman die je meesleurt naar een wereld vol mysterie en avontuur. Cussler bewijst opnieuw zijn talent om lezers te boeien en te verrassen.

Ik heb ‘Reis van de farao’s’ graag gelezen.

Meer recensies van Mieke Schepens