Een kleurrijk bouquet van vriendschap en levenslust

Mieke Schepens 14 oktober 2024
Deze recensie werd eerder gepubliceerd op mijn blog GraagGelezen.

Hetty Kleinloog weet met 'Volle bloei' een heerlijk verhaal te creëren dat zowel ontroert als aan het lachen maakt. De vijf dames die elkaar ontmoeten op een begraafplaats, zijn personages waar je om geeft. Je leest over Lies, Greetje, Anneke, Wanda en Danny. Elk met hun eigen unieke verhaal en verlangens, maar samen vormen ze een kleurrijk geheel.

Kleinloog weet de lezer moeiteloos mee te voeren in het leven van deze vrouwen. De humoristische dialogen en de herkenbare situaties zorgen voor een aangename leeservaring. Tegelijkertijd weet de auteur ook de diepere lagen van het verhaal te raken. Thema's als vriendschap, verlies en het nastreven van je dromen worden op een ontroerende manier beschreven.

“Als ze de hoorn neerlegt, is alle bloed uit haar gezicht weggetrokken. ‘Ik begrijp dat dit een belangrijk moment voor jullie is’, stamelt ze, ‘en ik had hier dolgraag de tijd voor genomen, maar…’
‘Je gaat nu toch niet naar je vriendinnen?’ Agaath briest van verontwaardiging.
‘We hebben recht op een verklaring’, eist Ceciel.
Anneke voelt de paniek opkomen en probeert na te denken. Dat lukt niet. En toch weet ze het wel.
‘Zwanger geworden toen ik zestien was, Dieudonné gekregen, afgestaan, daarna met jullie vader getrouwd, niks verteld, jullie gekregen. Ik moet nu naar Danny. Dag.’
Met de zekerheid dat ze haar kinderen in volslagen verbijstering achterlaat, loopt Anneke zonder jas de deur uit.”

Wat 'Volle bloei' onderscheidt van veel andere boeken, is de positieve insteek. Ondanks de soms moeilijke omstandigheden waarin de personages zich bevinden, blijft de hoop op een betere toekomst altijd aanwezig. Het is een boek dat je met een glimlach op je gezicht achterlaat en je inspireert om het beste uit het leven te halen. Het was mooi om te lezen hoe dit vriendenclubje van wat oudere vrouwen, ieder met een eigen rugzakje, tot stand kwam en verder ging.
Achter in het boek staan teksten van liedjes van Danny die uiteindelijk toch nog voor verstrooiing zorgde. Ze was een van de vijf.

Al met al is 'Volle bloei' een aanrader voor iedereen die houdt van een warm en humoristisch verhaal over vriendschap en het leven. Ook op latere leeftijd is van alles mogelijk.
Ik heb ‘Volle bloei’ graag gelezen.

Meer recensies van Mieke Schepens