Een ware verademing

Mieke Schepens 09 augustus 2024
Deze recensie werd eerder gepubliceerd op mijn blog GraagGelezen.

De gedichtenbundel 'Vooruit dan!' van Tjitte Wierdsma bevat een selectie uit zijn gedichten en zijn reacties op gebeurtenissen, die in de loop der jaren geschreven zijn. Deze bijdragen laten, zoals je ook in het voorwoord kunt lezen, zijn verwondering zien over wat de natuur laat zien en over het doen en laten van mensen.
Tjitte Wierdsma is positief ingesteld en dit klinkt in zijn poëzie door.
De titel van deze bundel ‘Vooruit dan!’ is hier heel passend.

De cover komt helemaal tot leven bij:

STRANDLEVEN

Paal 17 staat
hout te wezen
en ik, gezogen in zand,
houd de einder in beeld,
schuif pardoes
mijn droom in.

2006

In de wereld van vandaag, waar negativiteit en doemdenken vaak de boventoon voeren, zijn deze gedichten en reacties, en soms religieuze uitingen een ware verademing.
Onder de bijdragen staat het jaar waarin de gedichten en reacties op gebeurtenissen op papier gezet werden. Je ziet dan ook dat het vaak lang geduurd heeft voordat ze verzameld werden tot ‘Vooruit dan!’.

Al in 1968 schreef Tjitte op een druilerige namiddag in Den Haag, teruggekomen van het werk, een tekst die past bij zijn positieve levenshouding:

LIJSTER

Toen kwam ik thuis,
regen en wind en boos
op de schuld van alles,
God-nog-an-toe.

In de boom zat een lijster
prinsheerlijk te fluiten.

Toen zag ik en begreep,
met een lach ging ik
naar binnen.

1968

Een van mijn favorieten in deze bundel is ‘AA, een etude in klank’.
Dit geeft goed weer dat Tjitte’s boodschap positief en levendig is. Bovendien lees je hier over zijn verwondering over dagelijkse gebeurtenissen. Maar dat moet je zelf even ontdekken.

Ik heb ‘Vooruit dan!’ graag gelezen en heb dit bundeltje op grijpafstand gelegd, zodat ik zo nu en dan weer even kan genieten.

Meer recensies van Mieke Schepens