Een spannend en onderhoudend maffiaverhaal

Mieke Schepens 04 augustus 2024
Deze recensie werd eerder gepubliceerd op mijn blog GraagGelezen.

Jessica de Jong neemt ons in 'Vrouw van eer' mee op een hartstochtelijke en gevaarlijke roadtrip door Europa. Het verhaal draait om Lente, een vrijgevochten vrouw die na een miskraam op zoek is naar een nieuw begin. Haar ontmoeting met de Italiaanse trucker Rocco leidt tot een kettingreactie van gebeurtenissen die hun levens voor altijd zullen veranderen.

“Dino’s neef Rocco is door zijn oudere broer Don Pietro na een incident naar Nederland gestuurd. In een opwelling heeft Rocco de criminele minnaar van zijn vrouw verminkt toen hij haar met hem betrapte. Er ontstond daarna zoveel ophef onder de ander maffiafamilies in hun geboortestreek dat het zijn familie beter leek om hem weg te sturen.”

Wat meteen opvalt is de vlotte, beeldende schrijfstijl van De Jong. Ze weet de sfeer van de onderwereld perfect te schetsen, met een mix van glamour, geweld en erotiek. De personages zijn complex en geloofwaardig, met name de sterke vrouwelijke hoofdrolspelers Lente en Isabella Rossi; de nietsontziende baas van de bloemenmaffia.

“De hemel verdwijnt. De hel verschijnt. Lente weent van schijngeluk. Is Vogelman een gek? Een enge psychopaat? Een slechterik? Alleen een waanzinnige leeft zich zo uit. Is zo grenzeloos. Raakt zichzelf zo kwijt. Haar koele, ijskoude minnaar kust de dierlijke instincten in haar wakker. En het is het diepste genot wat ze ooit heeft gevoeld.”

Het verhaal zit vol onverwachte wendingen en houdt je als lezer van begin tot eind in de ban. De spanning wordt opgebouwd en ontlaadt zich in meeslepende actiescènes. De combinatie van misdaad, avontuur, erotiek en romantiek maakt 'Vrouw van eer' tot een pageturner die je niet snel zult vergeten. Mooi om te lezen hoe steeds weer Valentijnsdag en de daarbij horende rozen de aandacht krijgen.

'Vrouw van eer' is een spannende en onderhoudende maffiaroman die je meeneemt op een wilde rit door Europa. De sterke vrouwelijke personages en de vlotte schrijfstijl maken het boek tot een aanrader voor liefhebbers van het genre.

Heerlijk om op een afstand mee te kunnen genieten van wat de maffia steeds weer klaarspeelt.
Ik heb ‘Vrouw van eer’ graag gelezen.

Meer recensies van Mieke Schepens