Leerzame verhalen over wadvogels zoals ze in de natuur écht zijn.

Mieke Schepens 26 september 2024
Deze recensie werd eerder gepubliceerd op mijn blog GraagGelezen.

Kinderen leren spelenderwijs wadvogels en de vogeltrek kennen. Een vrolijk en kleurrijk prentenboek met boeiende vogelverhalen waarin de vogels bij de Waddenzee vertellen over hun spannende trektochten.
Leuk voor jonge kinderen en hun (groot)ouders.

De wadvogels vertellen aan Sien de scholekster verhalen over de plaatsen waar ze in de zomer of in de winter zijn geweest. Alle vogels laten Sien de prachtigste ansichtkaarten zien, uit Portugal, Senegal, Groenland of Canada. Welk avontuur zou de lepelaar beleefd hebben? En de drieteenstrandloper?

“Sien de scholekster staat wormen te zoeken in de Waddenzee. Sie komt daar aangestapt? Het is Lisa, de lepelaar.
‘Wat ben ik blij jou weer te zien,’ zegt Sien. ‘Waar ben jij geweest?’

De lepelaar legt eieren en krijgt kuikens bij ons. Maar in de winter trekt hij naar warme landen.”

In ‘Waar ben jij geweest?’ leren kinderen elf verschillende wadvogels kennen. Lees over de lepelaar, de noordse stern, de kleine mantelmeeuw, de kluut, de scholekster, de eidereend, de bergeend, de drieteenstrandloper, de kanoet, de rotgans en de brandgans.
Op iedere pagina staat een QR-code: kom nog meer te weten over de vogels en luister naar hun vogelgeluiden.

“Wat een avonturen!
Wat een verhalen!
Wat een verre reizen!
Sien heeft ervan genoten.”

Dit boek kwam tot stand in samenwerking met Vogelbescherming Nederland.
Eerder verschenen in deze serie: ‘Zeg kleine vlinder’, ‘Dit is mijn tuin’ en ‘Kom erbij, in mijn wei!’

Ik heb enorm genoten van de leerzame verhalen van Rob Buiter over wadvogels zoals ze in de natuur écht zijn met de prachtige tekeningen van Vera de Backker en waardeer daarom ‘Waar ben jij geweest’ met vijf stralende sterren.

Meer recensies van Mieke Schepens