Dit biedt een fascinerend beeld van de kunstscene en architectuur in de eerste helft van de 20e eeuw

Mieke Schepens 16 augustus 2024
Deze recensie werd eerder gepubliceerd op mijn blog GraagGelezen.

Tineke Hendriks neemt ons in 'Waar kleur is, is leven' mee op een kleurrijke en emotionele reis door het leven van Bep Rietveld, de kunstzinnige dochter van de beroemde architect Gerrit Rietveld.
Bep (Elisabeth) Rietveld (1913-1999) was de oudste dochter van de ontwerper en architect Gerrit Rietveld. De roman schetst een boeiend portret van een vrouw die worstelt met haar identiteit, haar talent en haar complexe relatie met haar vader.

Hendriks weet de lezer vanaf de eerste pagina te pakken met haar vlotte schrijfstijl en levendige beschrijvingen. We maken kennis met een jonge Bep, vol bewondering voor haar vader, maar ook gefrustreerd door zijn hoge verwachtingen. Haar zoektocht naar zichzelf leidt haar naar de schilderkunst, een wereld waarin ze eindelijk haar eigen stem kan laten horen.

“Charley had een dwingende manier van praten en van doen. Ze hanteerde vaste tijden voor werk en de maaltijden en ze werd kribbig als Bep te veel tijd aan Fonsje besteedde. ‘Schilderen gaat voor, Bep. Niet dat getut met hapjes of dutjes. Dat kan Neeltje wel doen.’
Bep voelde zich heen en weer getrokken. Ze wilde niets missen van de lachjes van Fons en van zijn oplichtende ogen als zij in zijn blikveld kwam. Maar het schilderen trok haar ook, dat kon ze niet ontkennen. Het máken van iets, de intense concentratie, er geen weg mee weten en dan toch een oplossing vinden, en soms de euforie als er iets ontstond wat ze niet voor mogelijk had gehouden. Daar kon ze ook niet buiten.”

De roman is meer dan alleen een biografie. Het is een verhaal over creativiteit, passie, verlies en herbegin. We volgen Bep door de ups en downs van haar leven: haar huwelijken, haar carrière als kunstenares, de Tweede Wereldoorlog en de uitdagingen van het moederschap. Hendriks weet de balans te vinden tussen de historische context en de persoonlijke verhalen van haar hoofdpersoon.

Het boek biedt een fascinerend beeld van de kunstscene en architectuur in de eerste helft van de 20e eeuw, met bekende namen als Charley Toorop.
De relatie tussen Bep en haar vader is een van de meest intrigerende aspecten van het boek. Het laat zien hoe familiebanden soms zowel inspirerend als belemmerend kunnen zijn.
‘Waar kleur is, is leven’ heeft een sterke vrouwelijke hoofdpersoon: Bep is een vrouw die ondanks tegenslagen blijft vechten voor haar dromen. Ze is een inspiratie voor iedereen die zich geroepen voelt om zijn of haar eigen pad te volgen.

Dit boek is een must-read voor liefhebbers van historische romans, kunst en sterke vrouwenfiguren. Het is ook een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in de Nederlandse geschiedenis en cultuur.

'Waar kleur is, is leven' is een prachtig geschreven en ontroerend verhaal over een bijzondere vrouw. Tineke Hendriks heeft met haar roman een waardig eerbetoon gebracht aan Bep Rietveld, een kunstenares die ondanks alle obstakels haar eigen unieke stempel heeft gedrukt op de kunstgeschiedenis.

Meer recensies van Mieke Schepens