Woorden op rijm komen te hulp in een tijd waarin we onszelf verloren zijn

Mieke Schepens 30 juli 2024
Deze recensie werd eerder gepubliceerd op mijn blog GraagGelezen.

‘Waartijd’ is een bundel die het verdient om op een plekje in jouw huis te liggen, waar je niet omheen kunt zonder hem even aan te kijken.
‘Waartijd’ gaat over verandering, over wat de auteur heeft gemaakt tot de persoon die hij nu is. Je hoeft de gedichten niet allemaal mooi te vinden. Het zijn tenslotte persoonlijke gedichten.
Deze gedichten gaan ergens over, het is niet altijd iets waar jij op dat moment zelf mee bezig bent, maar je groeit er zelf ook door.
De gedichten gaan over connectie, de toekomst, angst, groei, relaties, hoop, liefde en de dood.

Je hoeft de gedichten niet achter elkaar te lezen, maar blader en lees het gedicht op de pagina waar je duim weer grip op het boek heeft gekregen. Ik deed dat en dit is een van de resultaten:

Zien

Zie de wereld door de ogen van een ander
Hoor, voel en beleef waar diegene pal voor staat
Besef dat je niet alleen bent met al je angsten en onzekerheden
Dat verdriet mag en pijn en twijfel zelfs moeten,
omdat het leven ook daarom gaat

Daar liggen onze lessen, niet bij de successen
Zie de wereld door de ogen van een ander
Besluit om te luisteren en mee te kijken
En wellicht zeg ja dan; ja, ik verander!
Ik zie de wereld door de ogen van een ander.

‘Ben niet bang voor verandering’ is de boodschap van deze bundel.
Durf te leven, want het is jouw eigen leven. Alle andere dingen die je ‘eigen’ noemt, zijn gekocht, geleend of gehuurd.

Ik heb ‘Waartijd’ graag gelezen.

Meer recensies van Mieke Schepens