Over het kloppend hart van Leidens Ontzet

Mieke Scheveningen 03 oktober 2024
Magdalena Moons (1541-1613) wordt door de prinsgezinde rebellen beschuldigd als zijnde een Spaanse hoer en door de Spanjaard als spion van het verzet in belegerd Leiden. Ze zit klem in een akelige cel van de Gevangenpoort en overdenkt haar opties. Haar liefde voor Valdèz maar tegelijkertijd ook voor haar paapse moeder en rebels, protestant prinsgezinde broers maakt het haar moeilijk en onmogelijk om onbesuisd haar hart te volgen. Ze zoekt naar de juiste intentie om te overleven met behoud van de liefde en zorg voor alle partijen, inclusief zichzelf.

‘Magdalena’ met ondertiteling ‘Historische roman over de uitzonderlijke vrouw die Leiden redde’ is een geschreven eerbetoon aan de ondergeschoven heldin in het verhaal over Leidens Ontzet in de herfst van het jaar 1574. Matthias Rozemond voert de gebeurtenis op als een hoorspel of als modern drama met een innerlijke monoloog in de trend van Sophocles’ Antigone. Alleen loopt dit verhaal gelukkig voor Magdalena en de lezer aan alle kanten beter behapbaar af.

Op de cover pronkt een historisch tafereel, in de 19e eeuw geschilderd door Simon Opzoomer. Het betreft de heersende legende over Magdalena’s bijdrage aan het ontzet van Leiden door de watergeuzen op 3 oktober 1574. Magdalena smeekt haar verloofde Valdéz de bestorming van Leiden voor de duur van één nacht uit te stellen. Dat het beduidend anders zou kunnen zijn gegaan verhaalt deze intrigerende roman.

Wanneer Matthias Rozemond een historische roman uitbrengt maakt mijn lezershart van vreugde een sprongetje. De auteur positioneert de vrouw in het middelpunt van de Vaderlandse geschiedenis. Hij vult daardoor de hiaten aan die ontstaan zijn door het volgen van een te eenzijdig mannelijke kijk op de historisch erkende feiten. Door Rozemonds’ manier van schrijven zijn z’n geromantiseerde her-tellingen virtuoos tijdloos, vermakelijk en inleefbaar leerzaam. Verwacht geen actie of filmisch geschreven verhaal. Het is een introspectief verhaal vanuit de ik-verteller Magdalena. De roman start met deze aanmoedigende, toonaangevende quote van Viktor Frankl:

“Wanneer we niet meer in staat zijn een situatie te veranderen, worden we uitgedaagd onszelf te veranderen.”

Ik won dit boek op Hebban en kreeg het als hardcover met de felicitaties toegestuurd door de uitgever Luytingh-Sijthoff. Het leek me feestelijk om deze jubileum-uitgave in het licht van Leidens Ontzet 450 jaar geleden, precies op deze 3 oktober 2024 te vieren met een recensie via mijn account op Hebban.

Meer recensies van Mieke Scheveningen