Kitsch

mies78 31 december 2023
Toch wel hele goede recensies over dit boek gezien, en daarom gaan lezen, maar jeetje mina wat een levend bewijs dat je recensenten echt niet op hun blauwe ogen kan vertrouwen: Geen vaarwel vandaag is een ontzettend kitcherig, pocherig en aanstellerig boek. Het grote verhaal is interessant, of kon dat zijn, maar de schrijver kan er toch niets van maken. Alle personages zijn vervelend, vinden zichzelf overduidelijk bijzonder, maar hebben geen snars te vertellen. Het ergste zijn de cliches waar dit boek helemaal van druipt. Er ging geen bladzijde voorbij waar ik me niet ergerde, dat is toch wel weer knap. Moet toegeven, de stukken over de vader zelf zijn ontroerend en een levendige schets, de rest is gewoon pure kitsch.