Gebundelde krachten in een 'blackout'
In Blackout hebben zes Young Adult-auteurs hun schrijfkrachten gebundeld. Dhonielle Clayton, Nic Stone, Nicola Yoon, Angie Thomas, Tiffany D. Jackson en Ashley Woodfolk hebben, ieder met hun eigen stem, een divers en romantisch verhaal neergezet. Zes auteurs, zes verhalen, één blackout.
Wanneer er een uitzonderlijke stroomstoring plaatsvindt in New York, wordt de stad ineens gehuld in duisternis. Er ontstaat hier en daar chaos en paniek, maar in de tussentijd ontstaan er ook nieuwe en mooie dingen. Zoals vriendschappen, geluk en liefde. Deze blackout komt natuurlijk niet onverwachts. Het is de start, de leidraad en het eind van wat er in deze verhalenbundel allemaal gebeurt. Het is een origineel concept om er uiteenlopende maar tegelijkertijd verbonden verhalen omheen te schrijven. Maar deze groep schrijfsters is het gelukt.
Elke auteur vertelt een eigen verhaal over een of meerdere personages. Ze bevinden zich op verschillende plekken in New York, maar zijn op de een of andere manier toch met elkaar verbonden, door familiebanden, (oude) vriendschappen of een toevallige ontmoeting. De opbouw is traag maar sluimerend aanwezig. Dit zorgt ervoor dat de lezer wordt uitgedaagd om alle connecties en verbintenissen tussen de hoofdpersonages te ontdekken of uit te vogelen. Soms gaat het namelijk niet eens om een echte ontmoeting, maar komen de personages elkaar alleen een keer op de zelfde tijd en op de zelfde plaats tegen, zonder elkaar daadwerkelijk op te merken.
Omdat elk verhaal door iemand anders is geschreven, lopen de schrijfstijlen ook een beetje uiteen. Het overkoepelende thema en de overeenkomende doelgroep waarvoor de auteurs schrijven zorgen er voor dat het fijn te lezen is. Toch er zit toch een bepaalde mate van diversiteit in. Zoals voetnoten bij de ene auteur en een afwisselend perspectief bij de ander. Dit maakt het verhaal op een ander niveau nog eens extra veelzijdig.
Diversiteit is een belangrijk onderwerp in deze bundel. Elk verhaal, elk personage heeft een eigen stem, een eigen achtergrond en een eigen etniciteit. De positie en de rol van getinte jongeren in een enorm dynamisch en drukke stad staat centraal. Hun eerste start in New York, de overgang die ze hebben meegemaakt, inburgering en familieomstandigheden komen wat naar voren, maar voeren niet de boventoon. Die is overgelaten aan het omvangrijke begrip: liefde. In alle soorten en maten: jong en oud, blank en getint, hetero, homo, bi en non-binair. Alles telt, alles mag en alles kan. Dat is de boodschap die dit boek ook met zich meedraagt.
Met de corona-periode in het achterhoofd zijn bepaalde elementen uit het verhaal vrij herkenbaar, maar dan in een heel andere context. In beide gevallen gaat het om een klein iets, dat op een normale dag ineens vele en grote veranderingen teweeg brengt. Het is niet altijd makkelijk en rechtdoorzee. Soms zijn er (grote) hobbels en tegenslagen waartussen ook positieve dingen opbloeien. Net als wat deze verhalenbundel is voor de auteurs: een lichtpuntje in de coronatijd. Zij beschrijven wat totale duisternis in een drukke stad voor moois teweeg kan brengen.
Naarmate het verhaal vordert, kunnen er meer en meer connecties gemaakt worden. Als lezer merk je dat alles langzaamaan naar één centraal punt toe werkt, maar het is nog niet duidelijk of alle personages daar deel van gaan uitmaken. De uiteindelijke ontknoping is minder spectaculair dan verwacht en wellicht lijken niet alle verhalen helemaal ‘af’. Maar dat is tegelijkertijd ook de charme van deze vertelvorm. Het start met de blackout en daar eindigt het ook mee.
Blackout gaat natuurlijk over liefde, maar ook over eerlijkheid en oprechtheid, vertrouwen, ontwikkeling en ambities. En dat allemaal verteld door verschillende auteurs en geschreven vanuit verschillende etniciteiten wonend in een miljoenenstad.
Reageer op deze recensie