Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Treurig en magisch maar met trage opbouw

Na onder andere de succesvolle 'Touching Juliette'-serie is Tahereh Mafi nu terug met een nieuwe fantasyserie gebaseerd op Perzische mythologie. De duistere profetie is het eerste deel van de reeks en de vertaling is van Sandra C. Hessels.

'Hoewel de Perzische mythologie op krachtige wijze is opgenomen in het verhaal, lijkt deze niet altijd helemaal tot zijn recht te komen.' - recensent Minca

Alizeh heeft zich al jaren schuil moeten houden. In het koninkrijk Ardinia is het gebruiken van de krachten die ze bezit ten strengste verboden. Djinns en mensen leven nu samen, maar wel ten koste van bepaalde vrijheden. Alizeh leeft nu een zeer bescheiden leven als schoonmaakster en zo vergeet ze zo nu en dan dat zij de ware erfgenaam van het verloren djinn-koninkrijk is. Als iemand erachter komt wat en wie ze is, zal ze opnieuw moeten vluchten voor haar leven. Dan komt ze Kamran, de kroonprins van Ardinia tegen. Hij wordt klaargestoomd om in de voetstappen van zijn grootvader te treden. Kamran is direct van Alizeh onder de indruk en kan haar niet uit zijn hoofd krijgen. Zelfs niet als de profetie van een djinn die de dood van de koning zal veroorzaken hem ter oren komt.

Alizehs verhaal start vrij treurig. Haar leven als schoonmaakster en naaister is alles behalve luxueus en prettig. Ze ondergaat alle opdrachten die haar worden opgedragen zonder beklag. De eerste hoofdstukken voelen ietwat zwaar aan. Er wordt vrij veel informatie over het koninkrijk en diens geschiedenis gegeven waardoor het langzaam op gang komt. Deze uitstapjes met (achtergrond)informatie zijn van terugkerende aard want de opvolgende hoofdstukken bevatten regelmatig vergelijkbare alinea’s. Op zich niets mis mee, maar het roept wel regelmatig de vraag op of de frequentie ervan echt nodig is. Het levert namelijk vertraging op tijdens het lezen en het haalt de focus van de plot.

Na de eerste ontmoeting tussen Alizeh en Kamran neemt de vaart gelukkig toe en wordt ook duidelijk waar de sterke kanten van het verhaal liggen; de dialogen, de romantiek en de Perzische mythologie die erin is verweven. Ook zitten er subtiele hints in naar sprookjes die een fijne mate van herkenbaarheid toevoegen. Op den duur wordt de fysieke en emotionele aantrekkingskracht tussen Alizeh en Kamran belangrijker en ook dit wordt goed overgebracht op de lezer. De interacties tussen hen zijn erg sterk op papier gezet. Het bevat een fijne hoeveelheid spanning afgewisseld met wat humor, waardoor het interessant en vermakelijk is om te lezen. De intensiteit neemt toe, net als het tempo. Tijdens het lezen van deze intieme passages voelt het alsof je als lezer in de ruimte aanwezig bent, je voelt de spanning die zij voelen en maakt zo ook deel uit van hun geheimen.

De worldbuilding is mooi, maar had sterker uitgewerkt kunnen worden. Hoewel de Perzische mythologie op krachtige wijze is opgenomen in het verhaal, lijkt deze niet altijd helemaal tot zijn recht te komen, althans nog niet in het eerste deel. Hiervoor bevindt Alizeh zich te veel binnenshuis. Wel komt het goed naar voren wanneer zij bezig is met het maken van kleding. De stoffen, de kleuren, de samenstellingen, het komt bijna tot leven voor je ogen. Kamran heeft in principe nog te veel taken als kroonprins in het paleis. Op de momenten waarop zij zich in een openbare situatie begeven wordt de magische en Perzische sfeer wel beter voelbaar.

Op de tragere momenten na is de schrijfstijl erg prettig. De hoofdstukken worden afwisselend vanuit Alizehs en Kamrans perspectief verteld. Hierdoor ontstaat er geen eentonigheid en leer je beiden steeds beter kennen. Alizehs achtergrond, zij die continu op de vlucht is. En Kamran die plichten na moet komen en tegelijkertijd droomt van een andere wereld. Zo komen er thema's als familie, vriendschap, vertrouwen en verraad aan bod. Er vinden regelmatig interessante gebeurtenissen plaats die zo nu en dan verrassend uit de hoek komen. De keerzijde hiervan bevindt zich bij de personages die Alizeh en Kamran tegenwerken. Bijna alle positieve ontwikkelingen worden niet veel later ook weer tegen hen gekeerd. Enkele keren werkt dit goed, maar hoe vaker het gebeurt, hoe geforceerder het aanvoelt. Gelukkig sluit dit deel wel met een originele en onvoorspelbare twist af. Er vinden in korte tijd veel nieuwe ontwikkelingen plaats en dat zorgt ervoor dat je het volgende deel eigenlijk direct wilt lezen.

Het verhaal van Alizeh bevat zowel treurige als magische elementen. De opbouw is aan de trage kant, maar de romantiek wordt sterk weergeven en daarmee is dit toch een verrassend eerste deel.

3

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Minca (My Winged Books)

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur