Mensen werden nomaden in hun eigen brein...ze zwierven van de ene ideologie naar de andere...!

Miranda Nies 19 juli 2024
Anya Niewierra, geboren te Kerkrade op 5 mei 1964, is een Nederlandse schrijfster van voornamelijk literaire thrillers. Ze is algemeen directeur van Visit Zuid-Limburg en ontving de Koninklijke onderscheiding Officier in de Orde van Oranje Nassau vanwege haar inzet voor duurzaam toerisme in Limburg, Nederland en Europa. Verder is ze mede-eigenaar van De Witte Lelie, een website waar ze haar twee van haar passies die ze sinds haar jeugd heeft, namelijk schrijven en schilderen, tastbaar maakt. De derde passie was reizen. Hiervan maakte ze haar beroep. Schrijven integreerde ze in haar werk en schilderen werd haar hobby. Zo kwam ze terecht in meerdere werelden met elk een eigen subcultuur.
Ze wordt geroemd om haar research, de altijd aanwezige liefde voor de natuur en haar gelaagde personages.
Anya Niewierra is bekend van meerdere boeken zoals ‘Het bloemenmeisje’, ’Het dossier’ en ‘De Camino’, waarmee ze de Hebban Thrillerprijs won. Voor De Camino ontving ze tevens de NS Publieksprijs.

De 37-jarige documentairemaakster Olga Liebke woont met haar dementerende vader André in het Duitse Harzgebergte. Ze heeft een sterke band met hem. Hij voedde haar alleen op nadat haar moeder in het kraambed stierf.
Tijdens de terugvlucht van Athene naar Vilnius komt ze in contact met Pavel Rybak. Ze raakt geïntrigeerd door het dialect dat hij spreekt. Ze verstaat het niet maar toch voelt het voor haar bekend aan. Als het vliegtuig plots een noodlanding maakt in Minsk en wordt Pavel opgepakt. Olga belooft hem te helpen. Hij zegt haar nog dat ze vanaf dan héél voorzichtig moet zijn...
Eenmaal thuis, gaat haar vader precies steeds sneller achteruit. Als hij haar van alles begint te vertellen wat Olga niet kan plaatsen, voelt ze dat er iets niet klopt en besluit ze op onderzoek te gaan naar haar verleden en achtergrond. Dan ontdekt ze van alles en met een paar aanknopingspunten vertrekt ze naar het drielandenpunt ‘Polen, Litouwen en Belarus (het vroegere Oost-Pruisen) Hier hoopt ze antwoorden te vinden op de vragen die ontstaan zijn. Wat volgt is een spannend kat en muis spel waarbij moord en geweld niet worden geschuwd. Langzaamaan vallen alle puzzelstukjes op hun plaats en komt de waarheid boven water.

Hoewel het boek bomvol informatie staat, heeft Anya Niewierra een hele vlotte schrijfstijl die ook enorm beeldend is. Het is geschreven in een wisselend perspectief. Stukken vanuit Olga. Deze beginnen telkens met een quote die op de een of andere manier op dat stuk in het verhaal betrekking heet.
Stukken vanuit gesprekken die zich afspelen tussen twee mannen. Deze brengen gedurende het verhaal ook meer duidelijkheden naar boven.
Stukken vanuit de première van ‘Een interview met De grensman’, Het maakt gaandeweg héél veel duidelijk van het verhaal en zette mij lang op het verkeerde spoor.
Het hele boek zit vol met historische gebeurtenissen, verwijzingen naar veel bekende plaatsen, de zoektocht van Olga, verrassende wendingen en de uiteindelijke ontknoping is toch best verrassend.
Het is ook heel erg duidelijk dat aan dit pareltje enorm veel research vooraf ging. Een prachtig huzarenstukje schrijfkunst, voor mij een boek om moeilijk weg te leggen!!!

*****sterren

"Stilte, je bent het mooiste wat ik ooit heb gehoord!" (quote)

Meer recensies van Miranda Nies