Een geheime belofte...!

Miranda Nies 22 juli 2019
Het verhaal wordt geschreven vanuit studente Karlijn Vermeulen. Ze studeert rechten aan de universiteit van Maastricht. Voor een schoolopdracht over cold cases duikt ze de archieven in en weet het dossier over de verdwijningszaak van haar tante Margje als voorbeeldcase te gebruiken. Wat de rest van de medestudenten niet mogen weten is dat deze ‘cold case’ over de tante van Karlijn gaat, want dat mag volgens de regels niet.
Margje verdween spoorloos in de nacht van 11 maart 1979. Na een avondje uit komt ze niet thuis. Haar moeder maakt zich al snel flinke zorgen, terwijl haar vader haar verdwijning niet direct serieus neem. Margje is tenslotte een volwassen vrouw van achtentwintig jaar. Er is geen enkele aanwijzing waar Margje zou kunnen zijn of wat er gebeurd is. Familie en vrienden blijven al die jaren zonder enig spoor en in onzekerheid achter. Was ze op de verkeerde plaats op het verkeerde moment? Is ze vermoord door een (on)bekende? Is ze ervandoor gegaan na een ruzie met haar vader of heeft hij er tóch iets mee te maken?
Jaren later vraagt Karlijns oma op haar sterfbed aan Karlijn of zij de zoektocht naar Margje wil verderzetten. Ze hoopt dat zo haar laatste wens, dat Margje naast haar kan rusten, uitkomt.
Ik vond het een boeiend en spannend verhaal. Wie de dader uiteindelijk blijkt te zijn, heb ik niet direct zien aankomen. Goed geschreven dus, want heel vaak heb ik dat in boeken dus wél door!
Ook prettig dat het zich in Nederland afspeelt. Veel bekende plaatsnamen in het boek. Altijd leuk als je de omgeving herkent. Ik verkies sowieso Nederlandstalige of Vlaamse boeken boven vertaalde exemplaren. Dat leest gewoon heel anders.
De schrijfstijl was heel aangenaam; vlot geschreven, de nodige spanningsopbouw, niet teveel informatie die prijsgegeven wordt, met, voor mij althans, een ontknoping pas op het einde.
Wel vraag ik me af of Karlijn uiteindelijk écht weet wie de dader is. Zo niet, is het misschien een idee om een tweede verhaal te schrijven, waar de dader aan bod komt. Vanuit zijn verhaal. Waarom en hoe is wel duidelijk maar mocht voor mij meer uitgewerkt. Misschien heeft hij ook nog op andere mensen wraak genomen? En hoe nu verder nu Margje eindelijk haar échte laatste rustplaats heeft gekregen? Kan Karlijn er vrede mee nemen data haar belofte naar haar oma is ingelost maar de zaak eigenlijk nog niet écht is opgelost? En wat doet dit met de familie? Dat had voor mij in ‘De belofte’ zelfs wat meer aan bod mogen komen. En wat met haar medestudent die weet dat de cold case over Margjes tante gaat. Hij helpt Karlijn tijdens haar zoektocht maar kan hij ook zwijgen?
Veel dingen om over na te denken dus. Maar de eindbalans is voor mij een goed boek, dat vlot leest, vol spanning zit en vooral goed is opgebouwd.
Het krijgt van mij dan ook 4 **** !!!

Meer recensies van Miranda Nies