Geweldig spannend tussendoortje

Miranda6452 02 juni 2024
Isabelle is lerares geschiedenis op een middelbare school, maar lijd aan ondraaglijke zeer heftige migraines met aura. Ze werkt momenteel op contractbasis, maar haar aanvallen en dus ziektemeldingen zijn zo frequent dat ze bang is haar baan te verliezen. Haar vriend Alex werkt in een schoenenzaak en steunt haar waar hij kan. Isabelle staat onder behandeling van een neuroloog. Tijdens het laatste controle bezoek was haar vaste behandelaar ziek en kreeg ze een vervanger; Garrick Powell. Hij kan haar op regulier gebied niets aanbieden, wel stelt hij een totaal andere behandeling voor; dieper in de migraine duiken en de dromen die ze tijdens de migraine heeft onderzoeken. Helaas moet ze hierbij stoppen met het gebruik van het enige medicijn wat haar verlichting geeft. Isabelle besluit dit te proberen, maar gaat dit wel goed?

Ik heb reikhalzend naar dit tussendoortje uitgekeken. De werktitel was migraine en hierdoor was ik gelijk geïntrigeerd omdat ik zelf migraine heb. Ik had zelf al ideeën hoe het verhaal vertelt zou worden, maar dit verliep anders toen ik het tussendoortje las.

Aura start meteen met Isabelle die op haar werk een vreselijke migraineaanval krijgt, hierdoor zit je direct in het verhaal en het onderwerp waar het boek overgaat. De migraine en de aura wordt intens beschreven. Het is de levende hel waar Isabelle door heen gaat. Ik vind het een goede weergave van hoe migraine is, wat je doorstaat, wat je denkt en voelt en de angst voor het verliezen van je baan. Ook reacties van collega’s zijn zeer herkenbaar. Het is zeer waarheidsgetrouw. Zelf heb ik maar een keer aura bij mijn migraine gehad en ik eindigde bij de huisarts omdat ik zo bang was en omdat ik niet wist wat het was.

Het verhaal is in de derde persoon vanuit Isabelle geschreven. Dit vind ik zelf nog altijd de prettigste vorm. Bijna alle tussendoortjes worden in ik-vorm geschreven. Dit is aan de ene kant logisch is omdat je dan meer diepgang vanuit de hoofdpersoon in weinig blz mee kunt geven. Qua karakter heeft dit verhaal ook minder diepgang, maar dit vond ik totaal niet storend. Ik werd direct meegezogen door Franks meeslepende schrijfstijl. Het verhaal en het plot wordt steeds verder uitgebouwd waar door ik dit spannende verhaal in een keer heb uitgelezen.

Aura verkent de diepere laag en betekenis achter de migraine. Frank heeft de migraine intens en goed beschreven. Hierdoor voel je direct met Isabelle mee en word je in haar verhaal gezogen. Verder kan ik er niet te veel over zeggen want dan verklap ik de clou. Maar het is een intens prachtig verhaal wat ik iedereen zou aanraden. Het einde is geweldig en een beetje vreemd tegelijkertijd omdat Gary de hele situatie vergeten is. Waar geen verklaring voor wordt gegeven. Verder een must-read, ook voor mensen zonder migraine.

Meer recensies van Miranda6452