Fantastische novelle

Miranda6452 25 juni 2024
Hart te huur is geschreven door de 5 schrijfsters die de eerste schrijfwedstrijd van de Verhalenfabriek hebben gewonnen. Elke schrijfster heeft een eigen huurster voor haar rekening genomen, maar het is me niet geheel gelukt te ontcijferen wie welk personage heeft geschreven :)

Hart te huur gaat over 5 huursters die samen in een appartementencomplex wonen en eigenlijk vreemden voor elkaar zijn. Behalve een vluchtige groet kennen ze elkaar niet. Dit verandert als de nieuwe verhuurder een giga renovatie met bijbehorende giga huurverhoging aankondigt. Loes neemt het initiatief voor een bespreking om samen de schouders er onder te zetten en de verhoging terug te draaien.

Het verhaal heeft een mooie duidelijke verhaallijn. Het start met de huursverhogingsbrief, hierna worden per hoofdstuk de personages geïntroduceerd en hierna volgt. Verder in het verhaal wordt ook elk hoofdstuk vanuit een ander personage geschreven. Hierdoor leer je de karakters erg goed kennen. In het begin kostte het me even moeite om te onthouden wie wie was, maar dat heeft mijn leeservaring en plezier niet beïnvloed. Uiteindelijk maken alle dames een enorme transformatie door op persoonlijk vlak. Dit is enorm goed beschreven. Deze ontwikkeling volgt het verhaal en wordt goed uitgebouwd.

Hart te huur heeft mooie thema’s als voor jezelf opkomen/kiezen, vriendschap en zelfliefde. Het is prachtig en emotioneel beschreven en de karakters hebben veel diepgang. Ik leefde met elk karakter mee en kon me goed in ze verplaatsten. Het thema zelfliefde wist me te ontroeren.

Hart te huur is een luchtig vlot geschreven tussendoortje (iets langer dan gebruikelijk met ruim 160 pagina’s, maar heerlijk gewoon!) Elk van de karakters is uniek en wist me te boeien en te interesseren. Het zijn gewone vrouwen waardoor je je meteen in hen verplaatst. Het verhaal heeft interessante thema’s als zelfliefde. Het startpunt van het verhaal, de renovatie en huurverhoging, is een rode draad door het hele verhaal en wordt goed afgerond. Ik heb meerdere verhalen van alle schrijfsters gelezen, waarvan ik stuk voor stuk genoten heb, maar Hart te huur is zeker een eerste - en hopelijk niet de laatste - gezamenlijke parel. Genoten en grote aanrader!

Meer recensies van Miranda6452