heerlijke cozy crime tussendoortje

Miranda6452 02 juli 2024
Annelinde woont samen met haar zoon Timo na de scheiding van haar man Johan. Johan was vreemdgegaan en woont nu samen met zijn veel jongere en slankere vriendin. Of beter gezegd woonde; ze zijn uit elkaar en daarom wil Timo per direct bij zijn vader wonen. Annelinde voelt zich in de steek gelaten door iedereen; ze is eenzaam en verdrietig. Ze verwelkomt de aanloopkat dan ook met open armen. Ze noemt hem Flip, naar haar kat uit haar jeugd. De rust lijkt een beetje wedergekeerd in haar leven. Tot iedereen begint te zeggen dat Flip van iemand moet zijn. Maar ze wil hem niet kwijt!

Kat in het nauw start als een normale feelgood novelle. Je krijgt een kijkje in Annelinde leven en de schok die ze te verwerken krijgt als haar zoon van de een op de andere dag weer bij zijn vader wil wonen. Ze blijft achter in een groot leeg huis, alleen, verdrietig en van streek. De buurt barbecue geeft haar wat afleiding, maar de echte redding blijkt een kat te zijn. In haar jeugd had Annelinde ook een kat. Haar hart lijkt zich weer te ontspannen en te openen voor geluk.

Het verhaal wordt in derde vorm vanuit Annelinde vertelt, af en toe lijkt de kat flip ook te spreken. Haar baas, broer en buren krijgen niet veel aandacht. Ze zijn rolfiguren in haar leven, maar het gaat vooral om Annelinde, hoe ze van een normale vrouw helemaal de weg kwijtraakt en totaal geobsedeerd wordt door de kat en haar angst om ook die te verliezen.

Kat in het nauw heeft een goed opgebouwde spanningsboog. Annelinde’s gekkigheid wordt steeds meer en vergroot in beeld gebracht. Dit wist mijn aandacht goed vast te houden. Daarnaast weet de schrijfster ook hilarische situaties in het verhaal te brengen. Een verrassende twist aan het einde, verraste en schokte me.

Zo leuk dat De verhalenfabriek steeds meer verschillende genres tussendoortjes uitbrengt. Naast feelgood en thrillers, zijn er ook twee historische tussendoortjes verkrijgbaar en nu een eerste Coby crime tussendoortje. Ik heb nog niet eerder een cosy crime gelezen, en vond dit tussendoortje erg goed en fijn om te lezen. Het verhaal heeft een mooie opbouw qua verhaallijn en qua spanning. Het is in de derde persoon vanuit Annelinde geschreven. Haar eenzaamheid, en daar uit volgend gedrag en gedachten worden uitgebreid beschreven, je gaat op in haar leven. Je voelt de obsessie ontstaan. Kat in het nauw wist me te boeien en aangenaam te verrassen. Het einde was verrassend en een laatste twist kwam uit het niets. Altijd leuk als dat in verhalen gebeurt. Dikke aanrader!

Meer recensies van Miranda6452