Geweldige feelgood met actuele thema's

Miranda6452 27 augustus 2024
Juul woont in een loft boven het Boekencafé van haar vriendin Lauren. Ze schrijft feelgood romans onder een pseudoniem Evita Victoria. Ze heeft haar postverleden helaas nog niet kunnen verwerken en achter zich kunnen laten, daarom blijft ze liever onder de radar en anoniem met haar schrijfkunsten. Wanneer haar oude uitgever het stokje overgeeft aan Melanie, veranderen de zaken. Melanie erkent haar talent en wil haar meer in de publiciteit brengen om zo de boekenverkoop te boosten. Juul wil liever in de schaduwen van de anonimiteit blijven. Er wordt een oplossing gezocht waarbij Juul zich naar verloop van tijd niet meer goed bij voelt. Moet ze toch niet als zichzelf naar buiten treden?

Anne West heeft een geweldige schrijfstijl. Vlot, makkelijk leesbaar en zeer realistisch. Ik zat binnen no time in het verhaal over Juul, Ids en Lauren. De personages zijn uit het leven gegrepen en heel toegankelijk. Hierdoor leest het verhaal ook makkelijk weg. De lieve onzekere maar heel leuke Juul is een geweldig karakter en Ids en Lauren krijgen voldoende uitwerking en aandacht en zijn goede ondersteunende karakters. De verhalen van Ids en Lauren vallen mooi samen met de hoofdlijn, wat om Juul draait.

De proloog is sterk en weet je meteen nieuwsgierig naar het verhaal te maken. Door de proloog had ik een ander verloop van het verhaal verwacht dat in werkelijkheid is beschreven. Altijd heel goed wanneer een verhaal je weet te verrassen. Het verhaal heeft een goede opbouw. Het verhaal lees je vanuit Juul en Ids. Gaandeweg leer niet alleen de karakters beter kennen, maar het verhaal van Juul, Ids en ook Lauren (in mindere mate).

Het boek combineert diverse maatschappelijke thema’s die altijd actueel zullen zijn; pesten en welke invloed dit zelfs jaren later nog op je leven heeft en “Me 2” - vanuit een ander perspectief dan ik had verwacht.

Vertel mij wat is het eerste deel in de Boekencafe serie. Het is een fijne feelgood met actuele aangrijpende thema’s, realistische en leuke personages en als klap op de vuurpijl speelt het zich vlakbij Deventer af en wordt het Dickens Festival als decor gebruikt. Anne West heeft een fijne schrijfstijl en wist me meteen in het verhaal te krijgen. Het boek kon ik maar lastig wegleggen en moest hem gauw uitlezen. Ik kijk uit naar deel 2.

Meer recensies van Miranda6452