Stevige vragen in goed jeugdboek

Mireille 24 juni 2024
Ooit van de labadisten in Wiuwert gehoord? Ik ook niet en daardoor dacht ik in eerste instantie aan een fantasyboek te beginnen. Blijkt dat de sekte van Jean de Labadie echt bestaan heeft. Margaretha van Andel kwam op dit onderwerp doordat ze in het Friese dorp Wiuwert in een kelder gemummificeerde lichamen tegenkwam. Een beetje zoeken leverde literatuur uit de 17e eeuw op over de sekte, die bronnen deelt ze ook.

Het addergebroed van Slot Thetinga is een goed historisch jeugdboek voor 12+! Het speelt zich af in 1686 in en rondom het slot. De 13-jarige Jean woont er al enkele jaren met zijn moeder en haar stiefgezin. Zijn echte vader heeft ook in de sekte gewoond maar stelde zich te veel vragen bij de gang van zaken.
Het lukt Jean ook niet om zich zonder pardon te voegen naar de labadistenregels. Waarom wil Père Yvon hem maar niet de kinderzegen geven en zijn beste vriend wel? En waarom gedraagt die zich sindsdien anders? Hoe komt het dat elke inwoner elke dag een kleine portie broodpap te eten krijgt maar Jean ondertussen wel gebraden haan in de keuken ziet?

Door toeval leert hij Hieke en haar beppe uit het dorp kennen. Zij draagt jongenskleren en wordt door iedereen het gedrocht genoemd, door zaken uit het verleden. Ook gaat hij om met de blinde Isaac, die eveneens gemeden wordt. Jean is zelf addergebroed; niet gek dat de drie vrienden worden.
Een verhaal over vriendschap die onder druk staat van vreemde gemeenschapsregels en het geloof. Want waarom zou de een beter zijn dan de ander omdat hij een andere God aanbidt? Wat is echt zondig?

Er zitten dus stevige vragen in het boek, vandaar de leeftijdsaanduiding 12+. Het addergebroed van Slot Thetinga kan prima gebruikt worden in de onderbouw van de middelbare school.
P.S. Het Slot is gesloopt, de omgeving kun je wel bezoeken.

Meer recensies van Mireille