TC+jungle=Every

Mireille 01 juli 2024
Dit was een toch enigszins stevige om door te lezen, zij het wel een lezenswaardig vervolg van De Cirkel. Dat oordeel heeft alles te maken met de inhoud: Delaney probeert het bedrijf The Every (The Circle+opgekochte internetgiganten) omver te werpen door er te gaan werken. Haar redenering is dat de mensheid vanzelf wel tegen het bedrijf in opstand komt als The Every het wel héél bont maakt met het overtreden van privacyregels. Maar wat zij en haar vriend ook verzinnen, alles wordt gewoon klakkeloos overgenomen, uitgewerkt en omarmd door de consumenten. Zelfs wetten worden uiteindelijk aangepast.

Een app met gezichtsherkenning die m.b.v. AI de gesprekken met vrienden beoordeelt op waarachtigheid zonder dat zij dat weten? --> Je moet je veilig kunnen voelen in vriendschappen.
Apparaten met spraaksoftware die bijna iedereen al thuis heeft staan, voor muziek enzo? --> Kan permanent aangezet en door AI geanalyseerd/afgeluisterd worden zodat de dreiging van huiselijk geweld getackeld kan worden door een preventief politiebezoekje.

Dit en andere beschreven ideeën lijken ver van ons bed, maar sommige dingen zie je in bepaalde landen al gebeuren. Dat is natuurlijk wat Eggers ons wil zeggen en dat doet hij door de boodschap er dik bovenop te leggen. Tot de helft las het boek daardoor niet heel vlot maar Eggers kennende heeft hij bewust voor deze vorm gekozen.
En nu maar hopen dat niemand op die vreemdste app-ideeën van The Every komt. Alhoewel, ze staan hier al op papier...

Meer recensies van Mireille