Speuren op niveau voor jongere lezers

Mireille 04 augustus 2024
Agatha Christie voor jongere lezers!

-spoilervrij-

16 personen komen in Sunset Towers te wonen, een flat aan het Lake Michigan tegenover het geheimzinnige leegstaande huis van papierfabriekeigenaar Sam Westing. De man zelf is net zo mysterieus: hij is al jaren niet meer gezien en plotseling rookt de schoorsteen weer.

De 16 bewoners met ieder hun eigenzinnige karaktertrekjes worden in rap tempo geïntroduceerd. Het verbanden uittekenen begint, want alles onthouden terwijl er ondertussen een verhaal voortgaat, is een klus. Het gezelschap bestaat onder meer uit een gezin dat een cafetaria op de begane grond bestiert, wat de eigenaar van Chin.Ind. Restaurant Wieh (bovenste verdieping) niet helemaal bevalt. Verder zijn er een kleermaakster, secretaresse, besteljongen, de portier, een aanstaand echtpaar en andere jongeren.

De hele groep wordt plots in het huis van Westing uitgenodigd door een notaris die moet toezien op de uitkering van een erfenis. Sam Westing is vermoord! Verdeeld in 8 duo’s moeten aanwijzingen bij elkaar gelegd worden om zo de moordenaar van Sam Westing aan te wijzen. Die zou zich onder hen bevinden. De winnaar krijgt de onbekende Westing-erfenis. Het gekonkel begint en jij als lezer doet zonder uitzondering mee!

Dat dit boek uit 1978 er nu eindelijk in Nederlandse vertaling is gekomen is te danken aan wetenschapper Ionica Smeets en vertaler Dirk-Jan Arensman. Gezamenlijk gingen ze aan de slag om The Westing Game met al zijn talige slimmigheden goed in het Nederlands te laten uitkomen. In het nawoord (met spoilers) doen ze rond één aanwijzing uit de doeken hoe ze te werk zijn gegaan. Ook zijn er andere leuke vertaalspitsvondigheden in het boek terug te zien, zoals de restaurantketen die meneer Wieh uitbouwt: het eerste filiaal wordt Wieh van de Drie gedoopt.

Wat naast het speurelement opvalt aan Het spel van Westing is dat het nergens ouderwets aanvoelt. Een goed speurverhaal heeft overduidelijk niet per se 21e-eeuwse technologie nodig en Ellen Raskin was gewoon erg goed in het uitdenken van een verhaal met oog voor detail.

Hoewel ik al een eindje meepuzzelde, zag ik die laatste -achteraf gezien niet te missen- aanwijzing over het hoofd. Gelukkig deed een van de personages dat niet, door wiens ogen je daarna leest hoe het de groep in de jaren erna vergaat.

Geef dit geniale boek cadeau aan iedereen vanaf een jaar of twaalf en ver daarboven die houdt van taalpuzzels binnen een goed verhaal. Je krijgt er absoluut geen spijt van.

Meer recensies van Mireille