Voor de nieuwsgierigste

Mireille 26 oktober 2024
Het is eigenlijk onmogelijk om alle inhoud van Voor de mooiste te vatten in een aanzienlijk minder woorden tellende bespreking. Ted van Lieshout stopt namelijk vele gespreksonderwerpen in een boek dat zich primair richt op geschiedschrijving. Hoe gaan wij om met onze geschiedenis?
Door de diepgang en de verwerking van meerdere wetenschapsgebieden (historiografie, beeldende kunst, sport, sociologie, geneeskunde) is dit een boek voor iedereen vanaf ongeveer tien jaar met een gezonde belangstelling voor de wereld. Het had dan ook ‘Voor de nieuwsgierigste’ kunnen heten.

Om beeld en geluid bij de ondertitel ‘de geschiedenis is van ons’ te geven, neemt Van Lieshout je in een tweegesprek mee op reis. Het verhaal begint met een lievelingssprookje, Doornroosje, en de verschillende manieren om dit bekende verhaal te vertellen. Algauw wordt het geschiedstokje overgedragen aan Eris, de Griekse twistgodin die ervoor zorgde dat anderen met elkaar gingen ruziën. Daar is de link met het boekomslag: Eris gooide een gouden appel met het opschrift voor de mooiste in de groep. Dit is het begin van een lang estafetteverhaal, of een snelwandelestafette zoals de jij en ik in het gesprek het noemen.

Laat Voor de mooiste in je zoektocht naar een interpretatie van en omgang met de geschiedenis ofwel een begin ofwel een voortzetting van je nieuwsgierigheid zijn. Met dit boek heb je een schat aan verhalen in handen. Cadeauboek voor een ander of jezelf, chapeau!

Ik vertel nog meer op https://lezersgoud.nl/ted-van-lieshout-voor-de-mooiste/

Meer recensies van Mireille