Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

In Djedda, van vrouw tot monster zonder waarde

Dat het leven voor een vrouw in Saoedi-Arabië niet over rozen gaat, mag genoegzaam bekend heten. Zij mag geen auto rijden, gaat gesluierd door het leven en alleen de straat op gaan is er niet bij. Hilary Mantel (1952) weet als geen ander hoe dat voelt, vijf jaar woonde zij met haar echtgenoot in Djedda. In een interview vertelde ze vele jaren later dat het de mooiste dag van haar leven was, toen ze Saoedi-Arabië achter zich kon laten. De expats daar, het was in de tachtiger jaren, verdienden veel geld. Dat vormde een pleister op de wonde. Men leefde van verlof naar verlof en spaarde intussen voor een mooi huis elders. De meeste van hen woonden in de compound, maar Mantel plaatst haar hoofdpersoon daarbuiten.

Frances Shore is niet enthousiast als Andrew, haar echtgenoot, haar op een ochtend voorstelt om naar Djedda te verhuizen. Het bouwproject waaraan hij werkt in Botswana is afgerond en er moet brood op de plank komen. Veel keus is er niet. Zes weken na Andrew stapt ze op het vliegtuig. De steward geeft alvast een voorproefje van wat haar te wachten staat. Hij biedt voortdurend alcoholische versnaperingen aan, die zullen er nauwelijks zijn in haar nieuwe omgeving. Visum in orde? Komt haar man haar wel ophalen? Hoezo een taxi nemen, dat kan helemaal niet, dan zit ze alleen met een man in een auto, verboden. Heeft ze de merkjes wel uit haar ondergoed geknipt? Het komt toch niet van Marks & Spencer? Dat zijn zionisten, daar houden ze in Saoedi-Arabië niet van. Nee, het leven zal heel anders voor haar zijn dan dat in Afrika!

Met dit gesprek in het vliegtuig loodst de schrijfster de lezer op een originele manier Djedda en het verhaal binnen. De sfeer is direct duidelijk, al kan Frances op dat moment nog niet bevroeden hoe klein haar wereld uiteindelijk zal worden. Het appartementengebouw, dat zij nogal sarcastisch ‘Huisje Weltevree’ noemt, wordt behalve door het echtpaar Shore, bewoond door een Pakistaans en een Saoedisch gezin. Verder is er een appartement, waar niemand zou wonen, maar waar nogal vreemde dingen gebeuren.

Het contact van Frances met de buitenwereld beperkt zich tot haar twee buurvrouwen, die zelden buitenshuis komen en zeer wantrouwend tegenover haar en de gehele westerse cultuur staan. Ze praten over verschillen, omdat Frances blijft vragen naar hun manier van leven, maar wederzijds begrip levert het niet op. Frances is te kritisch en vrijgevochten, dat wordt niet geaccepteerd. Ook in de wereld van de expats blijft ze een buitenbeentje. Men begrijpt haar zorgen niet, wegkijken en feesten is het motto. Frances zit opgesloten in haar huis en levert steeds meer van zichzelf in. De schrijfster is in staat om de lezer gedurende de loop van het verhaal hetzelfde beklemmende gevoel te geven. De flat wordt steeds donkerder, de mensen lijken steeds verder van haar af te staan. Hoe Frances zelf bijna helemaal verdwijnt, blijkt als ze haar man bij thuiskomst begroet met: “Hoi Andrew, ik ben een monster zonder waarde.”

Het boek is geschreven in een prettige, toegankelijke stijl, met heldere vrij korte zinnen. De vele dialogen worden afgewisseld met korte verhalende delen en af en toe worden we deelgenoot gemaakt van Frances’ dagboekaantekeningen. Die notities leveren niet veel nieuws op, aangezien het hele verhaal vanuit haar perspectief geschreven is. De waarde ervan is dan ook meer gelegen in het tonen van de wanhoop en eenzaamheid van de hoofdpersoon. Er is immers niemand aan wie ze haar gedachten kwijt kan. Vertalers Harm Damsma en Niek Miedema hebben het Engelse karakter van de roman goed kunnen vasthouden.

Acht maanden in de Gazastraat geeft een zeer interessante inkijk in het leven in een toen, maar ook nu nog, zeer gesloten cultuur. Misschien is dat wel het meest beklemmend, Mantel schreef dit boek in 1988, maar het heeft nog niets aan actualiteit ingeboet.  

6

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Miriam Vaz Dias

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur